V Nemocnici Bory pýtali od pacientov po prijatí na hospitalizáciu 1000 eur
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
V Nemocnici Bory pýtali od pacientov po prijatí na hospitalizáciu 1000 eur
BRATISLAVA / Nové poplatky v bratislavskej Nemocnici Bory vyvolávajú vlnu nevôle. Pacienti ortopedického oddelenia mali po prijatí na hospitalizáciu dostávať na podpis zmluvy na úhradu 1000 eur za nemedicínske služby. Prípad už prešetruje Bratislavský samosprávny kraj a upozorňujú naň aj odborníci na zdravotnícke právo.
Tisíc eur za "komfort"?
Pacienti, ktorí sa tento týždeň ocitli na ortopedickom oddelení Nemocnice Bory, zažili po príchode šok. Okrem bežných dokumentov im bola predložená zmluva na nemalú sumu – 1000 eur. Podľa zmluvy si mali objednať nemedicínske služby súvisiace s hospitalizáciou. "O žiadne špeciálne služby som nežiadal," potvrdil pre TASR jeden z pacientov.
"Nie je to štandardná nemocnica, ale moderná"
Pacienti, s ktorými hovorila TASR, boli hospitalizovaní na dvojlôžkových izbách. Od personálu sa postupne dozvedali rôzne vysvetlenia. "Platíte za to, lebo toto nie je bežná nemocnica, ale nová moderná nemocnica," citoval jeden z pacientov zdravotnícky personál. Iné vysvetlenia zahŕňali krytie nákladov na prevádzku budovy, manažment, poplatok za operačný výkon alebo dokonca filtrovaný vzduch na izbe.
„Doktor mi povedal, že v iných nemocniciach by sme čakali dlhšie, nedostali by sme tam takú kvalitnú starostlivosť a nebolo by tam také kvalitné vybavenie,“ povedala pre TASR jedna z pacientiek. Niektorí pacienti spomínanú zmluvu označovali aj ako doplatok.
Nemocnica sa bráni: Ide o dobrovoľné služby
Nemocnica Bory v reakcii tvrdí, že ide len o doplácanie za nadštandardné doplnkové služby. „Zdravotná starostlivosť zostáva plne hradená zo zdravotného poistenia a tieto doplnky slúžia výlučne pacientom, ktorí majú záujem o vyšší komfort alebo špecifický prístup,“ uviedol generálny riaditeľ nemocnice Ivan Vulev.
Medzi kľúčové nemedicínske doplnkové služby má patriť garancia jednolôžkovej izby či rozšírený výber stravy. Nemocnica uvádza, že pacienti, ktorým bol termín operácie potvrdený pred júnom, mali možnosť sa pre ne rozhodnúť dodatočne.
BSK a Ministerstvo zdravotníctva preverujú
Bratislavský samosprávny kraj (BSK) potvrdil, že už dostal podnet a poplatok preveruje. "Poskytovateľ nesmie požadovať úhradu za starostlivosť plne hradenú z verejného zdravotného poistenia ani podmieňovať jej poskytnutie poplatkom," uviedla hovorkyňa BSK Lucia Forman.
Aj Ministerstvo zdravotníctva SR zdôraznilo, že podmieňovanie zdravotnej starostlivosti úhradou nad určenú spoluúčasť poistenca sa nesmie. Poskytovanie nadštandardných služieb je viazané na dobrovoľný zmluvný vzťah. Rezort upozornil, že výber poplatkov preveruje príslušný samosprávny kraj.
Právnici bijú na poplach
Právnik špecializujúci sa na zdravotnícke právo Ivan Humeník pre TASR potvrdil, že platná legislatíva zakazuje podmieňovať zdravotnú starostlivosť iným plnením. Zdravotnícka analytička Jana Ježíková ich považuje za nelegálne. "Ide v podstate o situáciu, keď napríklad poskytovateľ umožní pacientovi, aby u neho získal zdravotnú starostlivosť, ale len v prípade, ak pacient zaplatí poplatok za wi-fi pripojenie," povedal Humeník.
Asociácia pacientov radí: Pýtajte sa a preverujte
Asociácia na ochranu práv pacientov (AOPP) pripomína, že pacient má právo odmietnuť nemedicínske služby a má nárok na rovnakú zdravotnú starostlivosť hradenú z verejného zdravotného poistenia. "Pacienti musia mať dostatočný čas a možnosť sa vopred oboznámiť so všetkými zmluvnými podmienkami vrátane prípadných poplatkov," uviedla prezidentka AOPP Elena Marušáková.
V prípade pochybností odporúča požiadať o rozpis služieb a cien či písomné potvrdenie, že odmietnutie poplatku nemá vplyv na poskytnutie starostlivosti.