Zatiahnuté
15°
Bratislava
Galina
3.5.2024
Lekár si nemôže vypýtať prednostný poplatok, ak si termín neurčíte vy
Zdielať na

Lekár si nemôže vypýtať prednostný poplatok, ak si termín neurčíte vy

HALÍČ / Ivan z Halíča pravidelne navštevuje so svojou dcérou lekárku. Tá si vždy vypýta sedem eur. Údajne je to za prednostné vyšetrenie. Aj napriek tomu, že oň nikdy nepožiadajú.

Ivan musí s dcérou prejsť autom trasu z Halíča do Zvolena a späť. Je to približne sto kilometrov, za približne sedem eur. K tomu keď prirátame sedemeurový poplatok u doktorky, je to štrnásť eur. To je pre rodinný rozpočet už citeľná položka.

Za každú kontrolu platia

"Lekárka ju objednáva na kontrolu a za každú platíme. Keď som sa opýtal za čo, odpoveď bola, že za prednostné vyšetrenie. Pritom nás objednáva na termín, ktorý vyhovuje jej a nie ten, ktorý si vyberieme my. Má právo od nás pýtať toľko peňazí," pýta sa Ivan.

Lekári poskytujú svoje služby, ktoré sú hradené zdravotnou poisťovňou s ktorou majú pacienti zmluvu alebo nad rámec zmluvy, ale musia o tom vopred informovať pacienta.

"Situácia, ktorú divák opisuje, že si žiadnu nadštandardnú službu neobjednal ani o tom nevie, a napriek tomu mu ju lekár účtuje - to je to prednostné právo, takú súkromné právo nepozná. Lekár na to nemá právo," uviedla advokátka Bronislava Pavelková.

Poplatok len ak si vyberie termín pacient

V praxi by to malo vyzerať takto. V čase keď pacient zavolá a chce sa objednať, lekár alebo sestrička mu ponúknu voľný termín, ktorý majú k dispozícii. Následne sa ho opýtajú, či mu vyhovuje alebo chce iný termín, ktorý si vyberie on a ten je za poplatok.

"Keď sa toto nestalo, tak nemôže niesť zodpovednosť za to, či bol objednaný prednostne. Lekár nemal právo účtovať nič bez toho, aby predtým došlo k dohode o službe, ktorá je nad rámec zdravotnej poisťovne," dodáva advokátka.

Zapamätajte si, že pokiaľ nedáte k niečomu súhlas a je jedno či je to vyšetrenie u lekára alebo iná služba, tak od vás za to nikto nemôže pýtať peniaze.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy