Slovenské hotely sa pridali k žalobe Bookingu, Podalo ju až 25 krajín EÚ
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Letné dovolenky sú tu. Niektorí z vás možno ešte na poslednú chvíľu hľadajú vysnívanú destináciu a ubytovanie. Ak ste sa rozhodli vyraziť bez cestovnej kancelárie, určite vám pri hľadaní ubytovania pomôžu najväčšie online platformy. Jedna z nich však v posledných rokoch čelí veľkej kritike zo strany hotelov v celej Európe. Domáci hotelieri sa preto pridali k hromadnej európskej žalobe proti Bookingu.
Hotely, apartmány či penzióny z celého sveta nájdete na jednom mieste na niekoľkých internetových platformách. Ak však chcete pre seba čo najvýhodnejšiu ponuku, ideálne je porovnávať.
"Z mojej skúsenosti je najlepšie si nájsť konkrétne ubytovanie a porovnať si cenu, na stránke hotela Airbnb, Booking," hovorí cestovateľ Milan Bardún. Lacnejšie ceny totiž nájdete priamo na stránke vybraného hotela, no má to aj nedostatky. "Tam je ale problém to, že často to bývanie býva nestornovateľné. Keď si rezervujem ubytovanie cez Booking, prídem do daného hotela a niečo tam nesedí, tak to môžete riešiť cez hotel, ktorý nemusí s vami vždy spolupracovať. Booking má poistenie a reklamácie vyrieši."
Cena sa môže na platformách meniť
Berú si totiž vysoké provízie. "Z tých 100 eur môže prísť majiteľovi ubytovni okolo 60 eur. Sú vysoké provízie pre tieto stránky a platformy. Booking má nejakú štandardnú províziu, ktorá sa pohybuje okolo 7, 10, 11 percent," tvrdí Bardún.
Situácia s cenou však pred rokom bola iná. Od roku 2004 do minulého roka nemohli hotely ponúknuť izby za lepšie ceny. "Hotelier nemá v rukách predávať za lepšie lepšie ceny ako to má nastavené na Bookingu," ozrejmil prezident Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska Marek Harbuľák.
Množstvo tatranských hotelov a penziónov si turisti nájdu aj vďaka Bookingu
Majiteľka penziónu ale spomína na menej príjemné obdobie. "Oni chceli, aby sme tie ceny mali totožné, my sme si nemohli dať nižšie na svojej webovej stránke, bolo by to ekonomicky nevýhodné," hovorí Katarína Danišková, majiteľka penziónu Villa Siesta v Smokovci.
A aj keď ich na platforme stále nájdete, roky sa snažia, aby si u nich klienti objednávali pobyty na priamo. "U nás je to tak, že keď si to objednajú na priamo, tak majú v cene, ktorú by zaplatili za Booking ešte aj wellnes a polpenziu," dodáva Danišková.
Hotely roky hovoria o nekonkurenčnom prostredí
Ide o dvadsať rokov starý problém. Postupne sa vraj zvyšovali aj spomínané provízie. "My teraz hovoríme o iniciatíve, ktorá vedie k hromadnej žalobe hotelierov o náhradu škody, ktorá vznikla práve v dôsledku týchto jednak neprimeraných podmienok a dalo by sa povedať, že vyšších provízií," ozrejmil Harbuľák.
"Sme ochotní dokonca prispieť aj našimi právnymi službami v rámci ministerstva," vyjadril sa minister cestovného ruchu a športu Rudolf Huliak (nom. Smer-SD).
K žalobe sa pridáva 25 krajín Európskej únie. Lepšie podmienky vraj môžu priniesť zákazníkom lepšie ceny. "Mala by sa zvýšiť konkurencieschopnosť, uvoľnenie pravidiel a potom sa dostaneme k nižším cenám a nižším províziám," dodáva Harbuľák.