Tkáč a exminister Dovhun: Slovensko musí držať krok s AI svetom. ELEVATE je začiatok
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Tkáč a exminister Dovhun: Slovensko musí držať krok s AI svetom. ELEVATE je začiatok
BRATISLAVA / V bratislavskom centre už premáva samojazdiace doručovacie vozidlo. To je len začiatok. Technologická spoločnosť DiusAi plánuje testovanie robotických taxíkov a dronov pre záchranárov v Tatrách. Prečo je táto technológia dôležitá a čo nám bráni v jej rýchlejšom nasadení?
Zatiaľ čo v San Franciscu už bežne funguje autonómna taxislužba a v Nemecku sa chystajú testovať samojazdiace autá vo verejnej doprave, Slovensko sa s umelou inteligenciou zoznamuje postupne. Prvý krok už bol urobený. Od júla sa v centre Bratislavy pohybuje samojazdiace doručovacie vozidlo, ktoré prináša zákazníkom poštu a balíky. Čo to znamená pre budúcnosť Slovenska?
Malé auto, veľký krok: Bratislava testuje doručovanie budúcnosti
"Je to hlavne prvý krok, ktorý zároveň ukázal všetko, čo stojí pred nami, aby sme mohli naozaj vo veľkom ukázať nové technológie ľuďom," hovorí Patrik Tkáč, generálny riaditeľ a zakladateľ spoločnosti DiusAi. "Je veľmi dôležité, aby si ľudia zvykli, že táto technológia nie je nebezpečná. A preto vznikla iniciatíva ELEVATE, ktorá má za cieľ vytvoriť legislatívu, aby sme tieto prostriedky mohli ľuďom ukazovať bez problémov so zákonom."
Drony v Tatrách zachránia životy
Doručovanie v pešej zóne v Bratislave je len jeden z troch tohtoročných plánov DiusAi. Peter Dovhun, predseda dozornej rady spoločnosti, prezradil, že sa chystajú otestovať aj ďalšie dve technológie:
Autonómne letecké drony vo vysokohorskom prostredí v Tatrách. "Hlavný dôvod nie je doručovanie zásielok, ale záchrana ľudských životov. Chceme pomôcť horským záchranárom doručiť pomoc a zachrániť človeka počas času, kedy sa k nemu nemôžu dostať," vysvetlil Dohun. Drony by mohli byť neoceniteľné v situáciách, keď nemôže vzlietnuť helikoptéra.
Robotaxi: Autonómne auto, ktoré vás odvezie z bodu A do bodu B. DiusAi plánuje testovať robotické taxíky, ktoré by v budúcnosti mohli bežne premávať v mestách.
Legislatíva brzdí rozvoj, technológia je pripravená
"Chceme umožniť kontakt s technológiou," hovorí Tkáč. "Vieme si predstaviť, že zriadime dočasné testovacie polygóny. Predstavte si, že by vás v Bratislave odviezol taxík tak ako v San Franciscu. Problém je legislatíva. Dnes nemôžete na cestu také auto postaviť, nemôžete poslať drona bez toho, že by ste naňho videli."
Hoci technológia je už pripravená, legislatíva jej bráni v širšom uplatnení. Tkáč prirovnáva situáciu k dileme "vajce alebo sliepka": "Musíme začať s legislatívou. Ale hneď ako sa nám podarí iniciovať tie zmeny, tak sme pripravení doručiť technológie."
Slovensko nie je pozadu, ale musí sa chytiť príležitosti
Napriek legislatívnym prekážkam Dohun zdôrazňuje, že Slovensko nie je v oblasti vývoja umelej inteligencie pozadu. "Je to unikátne pre Slovensko. Tá technológia ide veľmi rýchlym tempom a keď sa pozriete na to, čo už dnes funguje v testovacích polygónov vo svete, zistíte, že je tam veľký rozdiel vo všetkých krajinách."
Tkáč dodáva, že v oblasti jazykových modelov, ktoré sú základom umelej inteligencie, sme si dokonca ušetrili peniaze, pretože ich vývoj prebieha najmä v angličtine. Zároveň varuje pred závislosťou na zahraničných technológiách a vyzýva na to, aby sa Slovensko začalo zaoberať vývojom vlastných humanoidných robotov.
Bezpečnosť na prvom mieste
Bezpečnosť je pre spoločnosť DiusAi prioritou. "Ak hovoríme o autonómnych technológiách vo fyzickom svete, je potrebné otestovať v reálnej prevádzke, ale v kontrolovanom prostredí," hovorí Dohun.
Tkáč verí, že strach z nových technológií sa dá prekonať tým, že sa ľuďom ukážu ich výhody. "Keby sa nevynašlo koleso, možno by neboli vojny. Strach treba prekonať tým, že sa to ľuďom ukazuje."
Čas je to najcennejšie, čo nám robotika prinesie
Podľa Tkáča je hlavným prínosom robotiky úspora času. "Robotika by mala ľuďom dať čas, možnosť si užívať život lepšie." Ako príklad uvádza automatizované potraviny bez zamestnancov, ktoré umožňujú nakupovať 24 hodín denne. Vízia spoločnosti DiusAi je ešte ambicióznejšia: humanoidný robot naberie tovar v potravinách, sadne si do samoriadiaceho auta, dovezie sa pred dom a vyloží tovar do chladničky – všetko na základe rozhovoru s klientom.
Kedy sa dočkáme robotických taxíkov a záchranných dronov?
Tkáč odhaduje, že ak by existovala zhoda naprieč politickým spektrom a legislatíva by sa prispôsobila, robotické taxíky by mohli premávať vo vybraných lokalitách do roka. V prípade záchranných dronov v Tatrách je situácia komplikovanejšia, pretože bezpečnosť vo vzduchu sa riadi prísnejšími predpismi. Napriek tomu verí, že aj tento projekt sa dá realizovať relatívne rýchlo.
"Je vybavený kamerami a senzormi, ktoré zabezpečujú, že tak ako ten robotický vysávač, keď sa k vám priblíži, tak zastaví, tak ani ten doručovacích dron v podstate nespôsobí žiadnu nehodu alebo zranenie človeka," dodal Dovhun. Technológia doručovacieho drona bola otestovaná aj v Bratislave.
Či už ide o robotické taxíky, doručovacie drony alebo záchranné drony v Tatrách, Slovensko má potenciál stať sa aktívnym hráčom v revolúcii umelej inteligencie. Kľúčom k úspechu je otvorená diskusia, spolupráca medzi všetkými zainteresovanými stranami a rýchle prispôsobenie legislatívy novým technológiám.