Syna s Aspergerom a ADHD jej nechceli vziať do školy. Prípad skončil na súde, ktorý rodina vyhrala
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Syna s ADHD jej nevzali do školy. Súd vyhrala
BRATISLAVA /
Slovenské školstvo má vážny problém. Rodičia detí so zdravotným znevýhodnením čoraz častejšie čelia situácii, keď ich dieťa nemôže byť prijaté do bežnej školy. Niektoré školy sa vyhýbajú zodpovednosti, argumentujú nedostatkom kapacít alebo nevedia zabezpečiť asistenta učiteľa. Ako táto alarmujúca situácia ovplyvňuje životy rodín a aké riešenia existujú?
Keď škola povie "NIE"
Pre Luciu Kurekovú sa začal boj o vzdelanie jej syna s Aspergerovým syndrómom a ADHD momentom, keď jej spádová škola odmietla prijať dieťa. "Oslovili sme približne 30 škôl, no neúspešne. Mnohé poukazovali na rôzne bariéry,"hovorí Lucia. Po zamietnutí odvolania sa Lucia rozhodla obrátiť na súd.
Podľa expertky na presadzovanie práv, Zuzany Suchovej z Platformy rodín detí so zdravotným znevýhodnením, by takéto postupy nemali byť štandardom. Škola by mala najprv hľadať spôsoby, ako dieťa prijať a až potom, ak to nie je možné, uviesť konkrétne argumenty, prečo to tak nie je.
Inklúzia na Slovensku - utópia?
Zaradenie detí so zdravotným znevýhodnením do bežných škôl je na Slovensku obrovskou výzvou. Podľa odborníkov je systém inklúzie nedostatočne pripravený. Monika Fričová, riaditeľka Platformy rodín detí so zdravotným znevýhodnením, uviedla, že až 40% z viac ako 6000 podnetov od rodín sa týka inkluzívneho vzdelávania. Najčastejším problémom je nedostatok pedagogických asistentov a prispôsobenia obsahu a formy vzdelávania potrebám detí.
Zuzana Suchová zdôrazňuje, že právo na inkluzívne vzdelávanie sa vzťahuje na všetky deti bez ohľadu na ich znevýhodnenie a platí pre štátne, súkromné aj cirkevné školy.
Riaditelia škôl často odkážu rodičov na špeciálne školy, ktoré však tiež čelia nedostatku kapacít, personálu a pomôcok. "Máme na Slovensku krajské mesto, v ktorom 80 detí so zdravotným znevýhodnením nebolo prijatých ani do špeciálnej školy," upozorňuje Monika Fričová.
Svetlo na konci tunela?
Právnička Lenka Bodnárová z Úradu komisára pre osoby so zdravotným postihnutím zdôrazňuje, že veľa závisí od postoja školy k novej legislatíve. Na zabezpečenie kvalitného vzdelávania detí so zdravotným znevýhodnením je však potrebná podpora celého školského systému.
Ministerstvo školstva plánuje od septembra 2025 financovať viac ako 9 100 úväzkov pedagogických asistentov a takmer 2 000 úväzkov členov školských podporných tímov zo štátneho rozpočtu. Na rok 2025 je vyčlenených cca 230 miliónov eur na financovanie podporných opatrení a na rok 2026 približne 280 miliónov eur. Ukáže sa, či tieto kroky prinesú reálnu zmenu a inkluzívne vzdelávanie na Slovensku konečne dostane zelenú.