Mladí odchádzajú za vzdelaním za hranice. Domáca fakulta ukazuje, že to ešte nie je márne
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Odliv mozgov zo Slovenska stále pretrváva. Zahraničné štúdium je pre našich študentov čoraz lákavejšie a mnohí sa už nevrátia. Hoci sa medzi mladými objavujú aj dôvody, prečo zostať na Slovensku, rozhodujúcim faktorom sú samotné vysoké školy – a to, nakoľko dokážu študentov zaujať. Darí sa to napríklad lekárskej fakulte, ktorá boduje aj vďaka inováciám.
"Pracovne to nazývame vysávanie mozgov. Konkrétne u Slovákov sa ukazuje, že keď k nám prídu, tak už sa nevrátia na Slovensko. Tých najlepších, najtalentovanejších Slovákov potom máme v našej ekonomike. Návratnosť tejto investície je enormná. Menšia ako jeden rok," hovorí ekonomický poradca premiéra Českej republiky Štěpán Křeček.
Takýto názor majú aj viacerí študenti. Aktuálne sa totiž rozhodujú na akú vysokú školu a kam pôjdu študovať. Dominuje aj zahraničie, pritom najviac práve Česko.
"Nápor sa mení, ale to kolísanie je mierne. My robíme všetko preto, aby zostali tu. Snažíme sa zlepšovať výučbu, skvalitňujeme kurikulum," hovorí profesorka Alexandra Bražinová z Univerzity Komenského.
"Veľmi nám pomáha slovenský režim, kde skutočne robia veľa preto, aby tých talentovaných vyhnali k nám do Českej republiky," uviedol Křeček.
Študenti obmedzujú najskôr financie. "Ja som zažila aj Ameriku, to je drahé. Čiže asi v rámci EÚ skôr pôjdem. Ten level toho vzdelávania je aspoň trochu vyšší ako tu," vyjadrila sa jedna z opýtaných študentiek.
Lekárskej fakulte sa darí z roka na rok kapacity naplniť
Stále má aj prijímacie skúšky, kde si z uchádzačov vyberá. Napriek tomu o študenta tiež bojuje - neustálou modernizáciou výuky. V tom sa jej mimoriadne darí. Študenti sa ocitajú akoby v skutočnej praxi. Teóriu tak pretavia do reálnej liečby pacienta.
Simulačné vzdelávanie je novinkou posledných rokov a je mimoriadne dôležité. Ide o výrazný progres od klasických prednášok.
"Vyučujúci s nami nie je v miestnosti, ale všetko kontroluje a potom s nami rozoberá, čo sme urobili správne a čo sme neurobili správne," ozrejmila Hana Hupcejová, študentka medicíny.
Ako to funguje?
"Vidíme reproduktor, kde s nami vyučujúci komunikuje, hovorí nám podstatné informácia ako symptómy pacienta. A nad pacientom je kamera, kde nás vyučujúci sleduje, či robíme správny postup," dodáva Hupcejová.
"Zavádzame interaktívne metódy, posilňujeme simulačnú výučbu, modernizujeme aj priestory. Máme tu výborných odborníkov. Takže robíme všetko preto, aby slovenskí študenti študovali tu u nás," povedala Bražinová.