Zatiahnuté
Bratislava
Edmund
1.12.2025
Cesta pod Tatrami každú zimu paralyzovaná: Vodiči kritizujú nedostatok techniky
Zdielať na

Cesta pod Tatrami každú zimu paralyzovaná: Vodiči kritizujú nedostatok techniky

STRANÉ POD TATRAMI / Pri intenzívnejšom snežení a vetre sa úsek medzi Kežmarkom a Stráňavy pod Tatrami mení na biele peklo. Cestári nestačia upravovať vozovku a vodiči uviaznu v závejov. Opakuje sa to každú zimu niekoľkokrát. Nás preto zaujímalo, či sa tento problém dá vyriešiť.

Každoročný problém 

Keď začne snežiť a fúkať, cesta medzi Kežmarkom a Stráňami pod Tatrami mizne pod tonami snehu. Opakuje sa to počas každej zimy niekoľkokrát. Keďže ide o kritický úsek, vodiči sa spoliehajú najmä na cestárov, no tentokrát sa im nedovolali.

"Skúšal som volať na dispečing asi päťkrát po jednej minúte, kým sa vám ozve umelá inteligencia. Ten hovor preruší. Nie je za to vyvodená zodpovednosť a je to úplná hanba, pretože sa to opakuje z roka na rok a myslím si, že už by sa to mohlo zmeniť, " svoju skúsenosť opisuje nespokojný vodič Róbert Holdy.

"Človek je automaticky berie, že oni tu prídu a budú to riešiť, " ďalší z nespokojných vodičov Branislav Senderák.

Operačný plán nemusí zodpovedať realite 

Z odpovede od cestárov sa dozvedáme, že cesty udržujú v súlade so schváleným operačným plánom. Či je aj v súlade s aktuálnou realitou, nevieme, no prvoradé sú pre nich cesty s vyšším poradím dôležitosti.

"Problém je v ľudskom faktore a v logistike, " pokračuje Róbert Holdy.

Nedostatok sypačov 

Odpovedi však cestári odkryli aj tvrdú realitu. Na okres Kežmarok 167 kilometrov majú iba šesť sypačov. Časť ciest zabezpečuje Stará Ľubovňa. V prípade hustého sneženia a vetra je to málo.

"Ale ako nemôžu mať nákup techniky, veď tam peniaze sú. Stačí si urobiť audit a jednoducho sa pozrieť na princíp, kde sú tie peniaze, " znova Branislav Senderák.

Počas kalamity tak nie raz pomáhajú aj ľudia s vlastnou technikou, pretože naposledy sa cestári a fréza pokazila a cestári odhŕňať nestačili.

"Som na vlastné náklady zaplatil auto s odhrňovačom, že nás tam všetkých odhrnul a odtiahol, " dodáva Róbert Holdy.

Ochotní vodiči 

Obaja oslovení vodiči sú presvedčení o tom, že by pomohli viacerí, keby vedenie cestárov malo ich kontakty ešte pred zimnou sezónou.

"Vytvoriť zoznam ľudí, ktorí by boli ochotní v zime byť v pohotovosti. Dostanú fixný plat, či je sneh alebo nie je sneh budú v pohotovosti, " dodáva Branislav Senderák.

Výmena snehových zábran 

No a medzi stranami a Kežmarkom by pomohli aj snehové zábrany. Tie drevené však pravidelne miznú. Možno by pomohla zmena materiálu.

"Pretože zábrany sa dajú robiť aj z iného materiálu z plastu, " znova Róbert Holdy.

"Je odolný, je stabilný, ľudia o neho nemajú záujem, nebude sa kradnúť, " dopĺňa Branislav Senderák.

Personálne a technické zmeny

Ale je tu aj kritika do radov samotných vodičov na tejto ceste. Niektorí chceli za každú cenu prejsť, zapadli a tým sťažovali prácu cestárov.

Cestári ale zároveň oznámili, že do budúceho obdobia prijmú opatrenia technického a personálneho charakteru, aby bola vytvorená dostatočná rezerva pre prípad súbehu viacerých takýchto udalostí. Nuž, vodiči to zistia už pri najbližšom snežení a vetre. 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy