Česi spustili skúšobnú prevádzku 150 km/h. Slovensko zatiaľ o vyššej rýchlosti neuvažuje
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
ČESKO/ SLOVENSKO / Na jednom úseku diaľnice v Juhočeskom kraji je aktuálne maximálna povolená rýchlosť 150 kilometrov za hodinu. Zámerom je overiť, či na moderných diaľniciach je možné zaviesť vyššiu rýchlosť bez toho, aby sa zvýšila nehodovosť.
Moderná diaľnica D3
Je rovná, je moderná, a nemá žiadne prudké zákruty. Hovoríme o diaľnici D3, konkrétne o úseku medzi mestami Planá nad Lužnicí a České Budějovice. Od prvého októbra tu vodiči môžu jazdiť 150-tkou.
"Zavádzame skúšobný prevoz, kedy za dobrých klimatických podmienok alebo v momente kedy nebude na diaľnici nejaká komplikácia alebo nehoda či stavebné práce, bude možné jazdiť až 150 kilometrov za hodinu, " opisuje hovorca ministra dopravy ČR František Jemelka.
Kedy bude rýchlosť obmedzená?
V prípade nepriaznivého počasia či zlej viditeľnosti je rýchlosť obmedzená. Túto informáciu vodiči uvidia na digitálnej informačnej tabuli.
Zvýšenú rýchlosť reguluje 42 špeciálnych značiek. Systém zohľadňuje počasie, stav vozovky, či hustotu premávky. Spomínaný úsek má 47 kilometrov. Ak by vodiči išli 130-kou cesta by im trvala 22 minút. Teraz môžu trasu zvládnuť za 19 minút čím ušetria iba 3 minúty času.
Chystá sa niečo podobné aj na Slovensku?
Zisťovali sme či sa niečo podobné chystá aj u nás.
"Ministerstvo dopravy v minulosti testovalo rýchlosť 140 km za hodinu na D1-ke pod Tatrami avšak ten benefit úspory času neprevýšil negatíva, ktoré to malo a to boli zvýšené emisie ale predovšetkým nižšia bezpečnosť, " vyjadruje sa hovorkyňa Ministerstva dopravy SR Petra Poláčiková.
Úsek pod Tatrami
Išlo o úsek diaľnice medzi Popradom a Behárovcami. Rýchlosť 150 kilometrov za hodinu si vedia u nás za určitých podmienok predstaviť aj dopravní experti.
"Hociktorý úsek, kde máme premenné dopravné značenie môžeme otestovať na rýchlosť a na tom úseku stanoviť maximálnu rýchlosť, ktorá je bezpečná, keď nie je hustá premávka a je dobré počasie, " opisuje dopravný analytik Jozef Drahovský.
Koľko by sme ušetrili zo Žiliny do Bratislavy?
Pozreli sme sa aj na to, koľko času by ste ušetrili na 200 kilometrovom úseku z Bratislavy do Žiliny. Ak by ste stále išli rýchlosťou 130 kilometrov za hodinu cesta by vám trvala hodinu 32 minút. Pri rýchlosti 150 kilometrov za hodinu by to bolo hodinu 20 minút. Ušetrili by ste tak 12 minút času.
"Treba myslieť na to, že brzdná dráha rastie exponenciálne s rýchlosťou, nie lineárne. To znamená, že keď zdvojnásobíme rýchlosť tak brzdná dráha sa nám štvornásobí, " hovorí motoristický novinár Juraj Hrivnák.
"Slovensko je veľmi malá krajina na to aby sme na niektorom úseku vymyslím si 50-100 kilometrov ušetrili naozaj pár minút kde pri rýchlosti 150 km/h už tá spotreba paliva stúpa do takých hodnôt, že nevieme, či by sa nám to nejakým spôsobom oplatilo, " pokračuje motoristický novinár Peter Mihálik.
Rýchlosť aj v iných úsekoch
150-kilometrovú rýchlosť budú naši západní susedia testovať jeden rok. České ministerstvo dopravy nevylučuje ani to, že rovnaká maximálna povolená rýchlosť bude aj na iných úsekoch.
"Potom si to vyhodnotíme a podľa toho ako sa nám tento prevoz osvedčí rozhodneme, ako budeme postupovať ďalej, " dodáva hovorca František Jemelka.