Slovenský reťazec zavádza "tichú hodinku". Ľudia s autizmom budú môcť nakupovať bez hluku
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Jeden z veľkých obchodných reťazcov zavádza vo svojich predajniach Tichú hodinku. Každý deň od 13:00 do 14:00 hodiny stlmí hudbu, hlásenia aj zvuky pokladníc, aby vytvoril pokojnejšie prostredie pre ľudí s autizmom či zvýšenou citlivosťou na hluk. Naši kolegovia si vďaka špeciálnemu simulátoru sami vyskúšali, aké náročné môže byť vnímanie bežného sveta očami a ušami autistu.
Hlučné prostredie vie zahltiť zmysly
To, čo väčšina z nás vníma ako bežné nákupné prostredie, autisti vnímajú omnoho citlivejšie. Preto sa jeden z obchodných reťazcov rozhodol pre tzv. tichú hodinku. "Milí zákazníci. Predajňa teraz na hodinu stíchne, aby sme poskytli bezpečný priestor na nákup pre ľudí s autizmom," znelo v hlásení v obchode Lidl. "Vo všetkých našich predajňach na Slovensku budú vypnuté alebo stlmené hlášky alebo zvuky, ktoré môžu pôsobiť rušivo," povedal hovorca Lidl Slovenská republika, Tomáš Bezák.
Viete si predstaviť život s autizmom?
Tichá hodinka začala fungovať 10. októbra, teda na Svetový deň duševného zdravia. "Veľmi sa z toho teším. Budú schopní aj samostatne nakúpiť aj bez podpory," prezradila nám Zuzana Bačíková, mama Eduarda, ktorý má Aspergerov syndróm. Mladý športovec Michal, zhodnotil tichú hodinku nasledovne: "Teraz je tu trocha tichšie tak. Ja rád nakupujem," povedal Michal Štubňa, športovec a človek s autizmom. "Má zmyslovú citlivosť, to znamená, že výrazne intenzívnejšie počuje zvuky, svetlo a iné zmyslové vnemy," priblížil Mikuláš Štubňa, zakladateľ startupu Autismity.
Michalov brat Mikuláš zároveň predstavil simulátor autizmu. Vyskúšal si ho ja reportér TV JOJ Martin Nagy. Na ulici ohlušila ľudí siréna a oslepovalo svetlo.
V druhej simulácii ste sa mohli ocitnúť v škole. Sústrediť sa na výklad učiteľky predstavovalo výzvu. "Počujete veľmi dobre rozhovor, čo je za vami, svieti vám svetlo do oči, hodiny tak tykajú, počujete ako sa pero pohybuje po papieri," opísal Mikuláš Štubňa.
Podnety môžu byť tak intenzívne, že nastane u nich tzv. zmyslové zahltenie. Presne s tým bojujú aj pri nakupovaní a tichá hodinka môže byť riešením. "Zvládnu ten nákup celý, že nebudú musieť utiecť z obchodu alebo zažiť panický atak," poznamenala Bačíková.