Jasno
26°
Bratislava
Miriama
8.9.2025
Oheň pod lupou: Čo spôsobuje požiar autobusu a ako sa tomu vyhnúť?
Zdielať na

Oheň pod lupou: Čo spôsobuje požiar autobusu a ako sa tomu vyhnúť?

SLOVENSKO / Možno aj vy cestujete autobusmi do práce, do školy alebo niekam na výlet. Málokto ale myslí na to, že aj v týchto vozidlách môže začať horieť. Ako také situácie vznikajú a čo všetko sa robí preto, aby sa im predchádzalo, vám ukážeme v tejto časti rubriky Oheň pod lupou.

Autobusy nehoria každý deň. No stačí raz a v nebezpečenstve môžu byť desiatky cestujúcich. Hasiči evidujú ročne v priemere 13 požiarov. I keď spôsobiť ho môže dopravná nehoda, či dokonca cestujúci, najčastejšou príčinou sú technické poruchy. "Vychádzajú hlavne z motorovej časti vozidla, kde môže dôjsť k samotnému zapáleniu horľavých prevádzkových kvapalín od horúcich povrchov," uviedol expert Jaroslav Blina. Novšie autobusy preto majú v motorovej časti špeciálne zariadenie, ktoré môže požiar včas odhaliť.

"V prípade detekcie vyššej teploty sa spustí a hmlou vytláča kyslík z priestorov motora, takže horenie nepokračuje," priblížil hovorca autobusovej spoločnosti Peter Stach. Jednou z častých príčin požiarov je aj zablokovanie bŕzd pri dlhšej jazde z kopca. Pri predratí alebo vyosení platničky zvyčajne začne horieť pneumatika a blatník. Problémom býva aj elektrický skrat. Elektrina putuje vodičmi z alternátorov až k batériám v prednej časti. Ak nastane skrat napríklad pri poškodení izolácie, v plameňoch môže skončiť celý autobus

"Vám začne horieť celá izolácia po celej dĺžke vodiča a zapáleniu iných horľavých materiálov v blízkosti," doplnil Blina.

Najčastejšie príčiny sú nedostatočná údržba a opravy

Podľa hasičských expertov môže za väčšinu požiarov nedostatočná údržba a opravy. Boli sme sa preto pozrieť na to v akom stave by autobusy mali byť a čo bezpečnosť zvyšuje. "Z hľadiska údržby je vyčistený, nenachádzajú sa tu žiadne mastnoty ani prach, tá údržba je na 100%. Káblové silové obvody sú pevne prichytené, nemôže dôjsť k vibráciám a poškodeniu," vysvetlil Blina.

"Technicko-bezpečnostná kontrola musí byť urobená na každom jednom autobuse raz za tri mesiace. Mechanici skontrolujú celý autobus," povedal Stach. Ako je to poistené ak sa predsa len niečo stane? "V každom autobuse sú dva hasiace pri každých dverách. V prípade požiaru je možné ich použiť," dodal Stach.

Na prvom mieste sú cestujúci a teda evakuácia. Až potom vodič zváži či začne hasiť, alebo privolá hasičov. "Pre cestujúcich je dôležité, že pokiaľ si všimnú, že je otvorený oheň, dym, zahrievanie, informovať vodiča, ten je školený." Samozrejme v autobusoch je zakázané fajčiť a manipulovať s otvoreným ohňom. Aj tu si dajte pozor na nabíjacie zariadenia a mobily. Počas nabíjania ich treba mať na viditeľnom mieste a netreba ich niečím zakryť, aby bol zabezpečený odvod tepla pri nabíjaní.

Zopakujme si to:

  • Najčastejšou príčinou požiarov autobusov sú technické poruchy
  • Nezabúdajte na dôkladnú údržbu
  • Bezpečnosť zvyšujú aj moderné protipožiarne zariadenia
  • Ak cestujete a spozorujete požiar, upozornite vodiča
  • V autobusoch nefajčite a nemanipulujte s otvoreným ohňom.
  • Ak si nabíjate mobil, majte ho na viditeľnom mieste

​V ďalšej časti, ktorú venujeme autám, vám ukážeme aj to, čo robiť v prípade, že začne dymiť alebo horieť.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy