Jasno
25°
Bratislava
Drahoslava
1.9.2025
Oheň pod lupou: Prečo horia vlaky a ako tomu predísť?
Zdielať na

Oheň pod lupou: Prečo horia vlaky a ako tomu predísť?

SLOVENSKO / Možno ste sa už aj vy ocitli vo vlaku, z ktorého sa valil dym či dokonca šľahali plamene. Hoci poruchám techniky sa vždy zabrániť nedá, niektoré veci máme vo vlastných rukách. Viac prezradíme v ďalšej časti rubriky Oheň pod lupou. Dozviete sa aj to, ako hasičskí experti pomáhajú zvyšovať bezpečnosť vo vlakoch.

Dve desiatky požiarov a škody za takmer štyri milióny eur. Taká je bilancia horiacich lokomotív za minulý rok. Podľa železničnej spoločnosti však ide o požiare starších strojov, ktoré postupne vyraďujú z prevádzky. Tento rok neevidujú žiadny. Požiare vlakov však sprevádzajú veľké meškania či evakuácia cestujúcich.

"Skrat na elektrickej sústave, spaľovacích motoroch. Poruchy bŕzd sú často v prípade vlakov, kedy prechádzajúci vlak môže zapáliť aj porasty nejaké v okolí železničnej trate," uviedol expert PTEÚ Stanislav Kováč.

Čo môžem zmeniť ja ako cestujúci?

Podľa železníc môže požiare spôsobiť aj odlet iskier počas intenzívneho brzdenia. Častou príčinou má byť aj nepovolené vypaľovanie trávy. Teraz sa ale pozrime na to, čo môžete zmeniť vy - cestujúci.

"V minulosti bolo fajčenie sprevádzané vo vlakoch, kde si ľudia na WC, chodbách a kupéčkach zapálili cigarety a mohli spôsobiť nejaký požiar," pokračoval Kováč. "Za posledný rok evidujeme len niekoľko jednotiek prípadov. Väčšinou sa jednalo o cigaretu. Poprípade nevhodná manipulácia s elektronikou z pohľadu cestujúceho," priblížil vlakvedúci Marek Madunický. 

Ako napríklad nabíjanie elektrobicykla. A tu sa dostávame k rizikám, ktoré moderná doba prináša. "Máme elektronické cigarety, rôzne powerbanky, notebooky hodinky, smartfony všetko potrebujeme nabíjať. Môže prísť k poruche, prehriatu a poruche batérie. Mobil zapadne medzi sedadlo, nie je ochladzovaná batéria a môže dôjsť k prehrievaniu," vysvetlil Kováč.

Používajte preto originálne nabíjačky

Zariadenia majte položené na stolčeku a majte ich na očiach. Ak by to bolo potrebné, vozne sú vybavené hasiacimi prístrojmi. V prípade požiarov vo vlakoch nie je nebezpečný len oheň, ale aj hustý toxický dym z horiacich plastov. Aj preto už moderné vozne obsahujú citlivý protipožiarny systém.

"V prípade, že si cestujúci zapáli cigaretu, tak to zaeviduje dym a začne signalizovať požiar vo vozni. Tak isto aj elektronickú cigaretu," doplnil Madunický. V laboratóriách požiarnotechnického a expertízneho ústavu zisťovatelia skúšajú aj správanie konštrukčných materiálov železničných vozňov. Na základe testov vyhodnocujú, či môžu byť v osobnej doprave použité.

"Keď nám pôsobí plameň na materiál či sa nechytí, či nám neodkvapkajú horiace častice. V súčasnosti testujeme aj nové materiály na báze nanomateriálov, ktoré nám zabraňujú šíreniu plameňa po povrchu alebo tepelnú izoláciu v podlahách, steny vozňov a podobne," informoval expert PTEÚ Stanislav Flimel. 

Zopakujme si to:

  • Vypaľovanie trávnatých porastov je zakázané. Ak to porušíte, možno aj kvôli vám budú meškať vlaky.
  • Vo vozňoch nefajčite.
  • Pozor na nabíjanie kolobežiek, bicyklov a iných zariadení.
  • Ak je to možné, zariadenia majte na očiach a položené na stolčeku

​V ďalšej časti sa budeme venovať požiarom autobusov a tiež aj tomu ako ich modernizácia prispieva k bezpečnosti.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy