Polojasno
17°
Bratislava
Marta
29.7.2025
Vyšetrujú príčiny pádu lietadla, zahynul 81-ročný pilot
Zdielať na

Vyšetrujú príčiny pádu lietadla, zahynul 81-ročný pilot

SLOVENSKO / Pri páde ultraľahkého lietadla prišiel o život 81-ročný pilot. Trosky stroja, ktoré v nedeľu 27. júla predpoludním padlo na kukuričné pole v Tvrdošovciach, putovali na expertízu, ktorá vylúči alebo potvrdí technický problém. Dôvodmi tragédie mohli byť aj počasie a ľudský faktor. Podľa prezidenta leteckej federácie však vek pri športovom lietaní nie je prekážkou.

​Pád ultraľahkého jednomotorového lietadla

Pád ultraľahkého jednomotorového lietadla v Tvrdošovciach preveruje Letecký a námorný vyšetrovací útvar - nezávislý orgán ministerstva dopravy. O život prišiel 81-ročný pilot. Vek v tomto prípade podľa odborníkov nezohral rolu. "Tu nešlo o komerčný let ani o prepravu ľudí, išlo o športové lietanie," informoval prezident Slovenskej leteckej federácie Marián Sluk.

"Bola hmla. Volal som mu. Oni boli traja majitelia a väčšinou chodili za mnou, keď robili pilotné skúšky alebo predĺženie lietadla," uviedol pilot, inštruktor a inšpektor letiska Šurany Ivan Bucko.

Letel na praktickú skúšku

Do Šurian letel na praktickú skúšku. Každé dva roky musí pilot absolvovať kontrolu techniky pilotovania. "Skúšajúci inšpektor overí jeho zručnosti, nahliadne, či má platnú zdravotnú spôsobilosť, a potom mu predĺži preukaz spôsobilosti na dva roky," vysvetlil Sluk.

"Zrejme stratil orientáciu. Keď sa dostanete do hmly, neviete, či ste hore alebo dole, naľavo, napravo, v akej ste polohe. Ak stratíte rýchlosť, spadnete do vývrtky a idete až dole," doplnil Bucko.

"Bol naším členom, poznal som ho osobne. Mal nalietaných okolo 300 letových hodín. To nie je až tak málo na to, aby nemohol bezpečne lietať. Každá letová hodina je skúsenosť," reagoval Sluk.

"Stratíte orientáciu - aj keby bol skúsený pilot, nespraví s tým nič. Tu sú starí piloti, ktorí povedali: "V živote by som neletel do hmly." To sa jednoducho nedá. Možno mu prišlo zle, neviem," dodal Bucko.

"Počasie a určite aj ľudský faktor. Počasie môže byť akékoľvek, ale ja ako veliaci pilot rozhodujem o tom, či poletím, alebo nepoletím," uzavrel Sluk.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy