Vodičov, ktorí vybrzďovali sanitku, zachytila kamera. Naučíme vás, ako vytvoriť záchranársku uličku
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Ako vytvoriť záchranársku uličku?
SLOVENSKO / S príchodom letných prázdnin bude viac vodičov na cestách. Súvisí s tým aj väčšie riziko nehôd, ktoré obmedzia premávku. Preto sme sa zamerali na takzvanú záchranársku uličku, ktorá je povinná v celej Európe.
Arogancia namiesto empatie
Vodiči mali zamenenú ľudskosť a empatiu za aroganciu a drzosť. Zámerne blokovali vozidlo. Vzhľadom na to, že väčšina vozidiel je vybavená kamerami, ďalej ich už riešila polícia. "Pri zneužití záchranárskej uličky hrozí vodičovi pokuta od 60 do 300 eur alebo zákaz činnosti až na dva roky," uviedla hovorkyňa Prezídia Policajného zboru Martina Sláviková.
Ako (ne)vytvoriť záchranársku uličku
Niektorí vodiči stále nepochopili, ako sa robí záchranárska ulička a prečo. Ako ju teda vytvoriť a prečo? Pretože pri záchrane života ide o sekundy – a nikdy neviete, či nejdú práve za vaším blízkym. Počas leta sa aj na dlhšie cesty vyberú takí vodiči, ktorí cez rok jazdia menej. Preto sa im môže stať, že v momente, keď zostanú stáť v kolóne, nebudú vedieť správne vytvoriť záchranársku uličku.
Pomôže pravidlo pravej ruky
"Ľudia, ktorí nevedia vytvoriť záchranársku uličku, môžu použiť pravidlo pravej ruky - ja sa otočím. Ukazujú prsty pravej ruky: ľavý pruh sa uhýba doľava, všetky ostatné pruhy, ako prsty, sa uhýbajú doprava," informoval riaditeľ záchrannej zdravotnej služby ZaMED Matej Polák.
Zmätenie na semaforoch
Podľa zainteresovaných sa situácia na cestách zlepšuje, no aj skúsenejší vodiči nie vždy vedia, ako správne uvoľniť cestu vozidlám s právom prednostnej jazdy – napríklad ak na semafore svieti červená. "Pri križovatke riadenej svetelnou signalizáciou je vodič oprávnený vojsť na signál červeného svetla do križovatky, aby umožnil vozidlu s právom prednostnej jazdy prejdenie. Popritom však musí dbať na opatrnosť a nesmie ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky," reagoval riaditeľ odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru Juraj Tlacháč.
Ako sa správať pri kruhovom objazde
Problém mávajú vodiči aj pred kruhovým objazdom. Aj v tomto prípade je ideálne nezastaviť a pokračovať ďalej. "Aby umožnil vozidlu s právom prednostnej jazdy, ktoré sa nachádza za ním, môže do tohto kruhového objazdu ísť, pokračovať ním, vie sa ešte raz otočiť a vyjsť na tom ramene, na ktorom pôvodne uvažoval," dodal Tlacháč.
Panika za volantom
Ďalšou skupinou vodičov sú tí, ktorí v strese nevedia, ako majú reagovať, keď za svojím autom zbadajú sanitku. Často prvé, čo urobia, je, že dupnú na brzdu. "Preto vyzývame vodičov, aby všetky reakcie, ktoré robia pri prichádzajúcej sanitke, boli predvídateľné - čiže vyhodiť smerovku, ukázať smer, ktorým sa budem uhýbať, a potom následne uhnúť. Nie prudko meniť smer alebo rýchlosť jazdy," uzavrel Polák.