Problém so segregáciou rómskych detí rezort školstva dodnes nevyriešil
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Problém s diskrimináciou rómskych detí, konkrétne ich segregáciu, ministerstvo školstva dodnes aktívne nevyriešilo. Pre agentúru SITA to uviedol riaditeľ občianskeho združenia eduRoma Vlado Rafael. Podľa neho by pomohlo, ak by rezort školstva so školami dobre komunikoval a vypracoval praktickú koncepciu inkluzívneho vzdelávania, v ktorej by sa okrem iného učitelia dozvedeli, na čo si treba dávať pozor, aby nedochádzalo k segregácii rómskych detí. Ministerstvo Martiny Lubyovej reaguje, že podporou inkluzívneho vzdelávania je národný projekt MPC: Škola otvorená všetkým.
Podľa Rafaela by odstráneniu segregácie rómskych detí na školách pomohla reforma Metodicko-pedagogických centieá (MPC), ktoré dnes nedokážu moderne a kvalitne pripravovať učiteľov v praxi. „Nehovoriac o tom, že rezort školstva dodnes nemá žiadne mechanizmy a nástroje, prostredníctvom, ktorých by si od škôl mohlo vyžadovať nediskriminačné vzdelávanie rómskych detí,“ zdôraznil riaditeľ eduRoma. Združenie sa preto plánuje aj na budúci rok v rámci svojho advokačného programu sústrediť na monitorovanie diskriminačnej praxe v školách a na vypracovávanie rôznych návrhov a riešení, ako legislatívne a metodicky takúto prax zo škôl účinne odstrániť. „V rámci svojho terénneho programu budeme tiež realizovať tréningy a semináre pre učiteľov v tejto téme. V rámci nášho mediálneho programu sa budeme sústreďovať aj na pravidelnú prácu s verejnou mienkou prostredníctvom kampaní a verejných diskusií,“ uzavrel.
Ministerstvo školstva, vedy výskumu a športu uvádza, že školský zákon zakazuje diskrimináciu a obzvlášť segregáciu. „Školský zákon upravuje ako osobitný predpis požiadavky na rovnoprávne postavenie všetkých žiakov vo vzťahu k diskriminačným dôvodom. Všeobecnú komplexnú úpravu v tomto prípade predstavuje antidiskriminačný zákon, pričom tento zákon upravuje aj základné možnosti domáhania sa dodržiavania zásady rovnakého zaobchádzania," uviedol odbor komunikácie a protokolu rezortu pre agentúru SITA.
Ministerstvo školstva pripomína, že podporou inkluzívneho vzdelávania je aj národný projekt MPC: Škola otvorená všetkým. „Súčasťou projektu okrem zabezpečenia inkluzívneho vzdelávania v 130 základných školách a v 50 materských školách je aj vypracovanie lokálnych desegregačných plánov," konštatuje rezort. Dodáva, že sa konali aj vzdelávacie programy pre pedagogických a odborných zamestnancov základných a materských škôl. „Okrem toho 1. januára 2016 nadobudol účinnosť zákaz prijímať do špeciálnej školy a špeciálnej triedy deti alebo žiakov, ktorých špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby vyplývajú výlučne z ich vývinu v sociálne znevýhodnenom prostredí. V praxi to znamená, že dôvodom na zaradenie do špeciálnej školy nemôže byť iba pôvod zo sociálne znevýhodneného prostredia," uviedol rezort školstva.
Segregáciu rómskych detí na školách vyčítala Slovensku Európska komisia už v roku 2015. V odôvodnenom stanovisku z októbra 2019 vyzvala Slovenskú republiku, aby dodržiavala pravidlá EÚ týkajúce sa rovnosti. Vo februári 2020 by mala miestne rómske osady navštíviť delegácia Európskeho parlamentu aj s dezignovanou eurokomisárkou pre rovnosť Helenou Dalli, aby sa oboznámili, akým spôsobom Slovensko využívalo prostriedky na integráciu Rómov.