Skoro jasno
10°
Bratislava
Servác
13.5.2025
S podzemným modelom železničnej stanice Filiálka štúdia železníc neráta
Zdielať na
Noviny.sk

S podzemným modelom železničnej stanice Filiálka štúdia železníc neráta

BRATISLAVA – Zapustený model železničnej stanice Filiálka v bratislavskej mestskej časti Nové Mesto, na ktorom trvá starosta tejto mestskej časti Rudolf Kusý, sa podľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) v štúdii realizovateľnosti dopravného uzla Bratislava vôbec nenachádza. Ak sa aj rozhodnú pre výstavbu Filiálky, táto železničná stanica bude buď polozapustená alebo nadzemná. Uviedol to pre agentúru SITA hovorca ŽSR Michal Lukáč. Výstavba polozapustenej stanice Filiálka by podľa štúdie stála 158,7 mil. eur a nadzemný variant 167,5 mil. eur, pričom tieto náklady zahŕňajú aj výstavbu priľahlého traťového úseku Bratislava predmestie – Filiálka.

Starosta Kusý sa pre agentúru SITA vyjadril, že potenciálna stanica Filiálka by musela byť zapustená, v inom prípade by rozdelila mesto. Kritizoval tiež aj nerozhodnosť železníc. "V roku 2012 bol projekt budovania Filiálky na spadnutie a už sa vyberala stavebná firma. Dnes, o sedem rokov neskôr, sme na začiatku a železnice ani nevedia, či Filiálku chcú stavať, alebo nie,“ povedal Kusý. Podľa neho padne rozhodnutie o Filiálke najskôr v ďalšom volebnom období, teda po parlamentných voľbách v roku 2020.


Železnice potvrdili, že v minulosti pôvodný projekt rátal s podzemným modelom realizácie tejto železničnej stanice. "V rámci pôvodného projektu na realizáciu výstavby stanice Bratislava Filiálka sme riešili projekt ŽSR: Bratislava predmestie – Bratislava Filiálka – Bratislava Petržalka, pričom výstavba samotnej Filiálky bola riešená ako 1. etapa. Predpokladaná hodnota zákazky predstavovala čiastku 424 mil. eur. Hovoríme ale o minulosti,“ dodal Lukáč. Tento projekt však vzhľadom na finančnú náročnosť v minulosti neprijali.

Pomerne finančne náročné sú aj súčasné dva modely, teda buď polozapustená alebo nadzemná Filiálka. "Naším cieľom je, aby sa Filiálka financovala predovšetkým z eurofondov,“ uviedol Lukáč. Vo vybudovaní tejto stanice vidia železnice viaceré pozitíva, napríklad vo forme časovej úspory cestujúcich a s tým spojený aj presun časti dopravy z ciest na koľaje. Rozhodnutie o osude Filiálky však nepadne len na základe štúdie realizovateľnosti dopravného uzla Bratislava. "Štúdia bude jedným z podkladov, ďalšie vzídu z procesu strategického posudzovania, posudzovania vplyvov na životné prostredie vrátane pripomienok samosprávy a verejnosti. Súčinnosť zo strany samosprávy je kľúčová. Prvým krokom je schválenie Plánu územnej mobility BSK, ktorého súčasťou by mala byť Filiálka, ďalším je urbanistická štúdia,“ uviedol Lukáč. Do roku 2023 (finálny termín pre čerpanie eurofondov z programového obdobia 2014 - 2020, pozn. SITA) chcú vybudovať prestupné zastávky v Ružinove, Vrakuni, Boroch a Patrónke. Realizáciu celého vybraného variantu však predpokladajú až po roku 2030, dôvodom má byť náročnosť všetkých procesov a termín ukončenia taktiež závisí od dostupných finančných zdrojov.


Podľa Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV SR) zo štúdie vyplynuli dve základné formy riešenia dopravy v Bratislave, a to konzervatívna alternatíva bez Filiálky, a druhá rozvojová alternatíva s Filiálkou. "Ministerstvo dopravy preferuje rozvojovú alternatívu, ktorá je sľubná z hľadiska socio-ekonomických a urbanistických benefitov pre Bratislavu ako takú. V rámci rozvojovej alternatívy sú navrhnuté aj rôzne základné technické varianty riešenia Filiálky. Definitívne rozhodnutie o tom, ktorý variant sa bude realizovať, teda presné technické riešenie samotnej stanice Filiálka (povrchové, polozapustené, zapustené), padne až na základe ďalšej prípravy projektu. V nadväznej urbanisticko-ekonomickej štúdii je možné doriešiť širšie okolie stanice, ideálne v spolupráci s potenciálnymi developermi. Pri rozhodovaní o preferovanej alternatíve je najdôležitejšia funkčnosť a možnosť rozvoja celého systému. Zachovanie ekonomickej efektívnosti je však kľúčové pre zabezpečenie financovania projektu, najmä pri využití eurofondov,“ uviedol pre agentúru SITA Komunikačný odbor MDVSR.

Čo sa týka bratislavského magistrátu, naďalej preferujú variant s Filiálkou. "Zároveň preferujeme tzv. rozložený variant, kde sú vlaky z jednotlivých smerov ukončené v rôznych železničných staniciach na území mesta. Táto alternatíva zabezpečí rovnomernejšie rozloženie ponuky mestskej hromadnej dopravy,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca Bratislavy Peter Bubla.


Bratislavský samosprávny kraj (BSK) sa takisto prikláňa k alternatíve s výstavbou Filiálky. "V budúcnosti rátame so zmenou demografie, zvýšením osobnej alebo nákladnej dopravy, a preto bude potrebné znova preveriť niektoré opatrenia, ktoré v súčasnosti štúdia neodporúča napríklad zvýšenie priepustnosti niektorých úsekov a výstavbu nových regionálnych tratí,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa BSK Lucia Forman a dodala, že rokovania medzi BSK, mestom Bratislava, ŽSR a MDV SR o železničnom uzle Bratislava stále pokračujú.

Zdielať na

Najčítanejšie