Jasno
22°
Bratislava
Lea
29.4.2024
Každý piaty dospelý človek na svete je analfabet
Zdielať na
Zahraničie

Každý piaty dospelý človek na svete je analfabet

Zdroj: TASR

To znamená, že každý piaty dospelý človek na svete je analfabet.

To znamená, že každý piaty dospelý človek na svete je analfabet. Asi 75 miliónov detí nechodí do školy, oveľa viac je tých, čo síce chodievajú do školy, ale nepravidelne, prípadne školskú dochádzku ukončia skôr, ako ukončia štúdium, informuje na svojej stránke Organizácia Spojených národov pre vzdelanie, vedu a kultúru (UNESCO).
      

Každý rok pri príležitosti Medzinárodného dňa gramotnosti, pripadajúceho na 8. septembra, predkladá UNESCO pred medzinárodné spoločenstvo bilanciu o gramotnosti a vzdelávaní dospelých na celom svete. Cieľom Medzinárodného dňa gramotnosti je, aby si občania krajín, spoločenstvá a združenia uvedomili jej dôležitosť.
      

Generálny riaditeľ UNESCO Koičiro Macuura v posolstve uverejnenom na internetovej stránke organizácie pri príležitosti tohtoročného Medzinárodného dňa gramotnosti poukázal, že väčšinu zo 776 miliónov negramotných dospelých tvoria vo väčšine krajín tí, ktorí sú spravidla vytláčaní na okraj spoločnosti, neraz ide o ženy a dievčatá, obyvatelia vyznávajúci kočovný spôsob života, hendikepovaní.

Medzi chudobou a analfabetizmom existuje úzka spojitosť, zdôraznil Macuura. "Alfabetizácia je kľúčom na riešenie tohto problému," dodal. Alfabetizácia nie je len schopnosť písať a čítať, je to aj úcta človeka k sebe samému, k ľudskej dôstojnosti.

Alfabetizácia otvára možnosti prinášajúce nádej jednotlivcom, rodinám, spoločenstvám a celým spoločnostiam, podčiarkol. "Je načase, aby právo na vzdelanie každého človeka, bez ohľadu na jeho vek, sa stalo bežnou praxou," vyzdvihol v posolstve.
      

Keďže desiatky miliónov detí nechodievajú pravidelne do školy, mnohé krajiny nebudú schopné naplniť cieľ, a to dosiahnuť 50-percentnú úroveň gramotnosti dospelých do roku 2015.
      

V 2009 položili organizátori Medzinárodného dňa gramotnosti dôraz na gramotnosť ako na nástroj autonomizácie. Gramotnosť a autnomizácia tvoria tému aj v rámci Dekády OSN pre gramotnosť (roky 2003-2012).
      

UNESCO na svojej stránke podčiarkuje, že pojem gramotnosť presahuje "len jednoduchú zručnosť čítať a písať, ale sa zameriava na komunikáciu v spoločnosti".

Ide o nadobudnutie schopností týkajúcich sa života v spoločnosti, nadväzovania a udržiavania vzťahov, získavania vedomostí, používania jazyka. Gramotnosť sa prejavuje aj tak, že človek vie získavať a spracovávať informácie z rôznych nosičov - z "papiera", z monitora počítača, televízneho prijímača, z plagátov, informačných tabúľ a podobne.
      

Od roku 1966 UNESCO každoročne 8. septembra pripomína Medzinárodný deň gramotnosti s cieľom upriamiť pozornosť verejnosti na analfabetizmus a mobilizovať ju, aby sa angažovala v jednom z dôležitých poslaní tejto organizácie - poskytnutia základného vzdelania pre všetkých podporovaním akcií na alfabetizáciu vo svete.
      

Boj proti neznalosti čítania a písania sa presadil ako jedna z hlavných úloh UNESCO už v roku 1946, keď sa konala prvá generálna konferencia tejto organizácie OSN.
      

Na Svetovom kongrese ministrov školstva v septembri 1965 v Teheráne účastníci rozhodli, že 8. september, deň slávnostného otvorenia kongresu, bude vyhlásený za Medzinárodný deň gramotnosti a sláviť sa bude v každej krajine na svete.

Zdielať na

Najčítanejšie správy