Vojna o zákazníka. Na poľskom trhovisku sa bijú o Slovákov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
NOVÝ TARGOV / Tržnica v poľskom Nowom Targu sa presťahovala na nové miesto pred viac ako mesiacom. V obľúbenej nákupnej destinácii Slovákov sa ale spustil boj o zákazníkov. Vznikla totiž druhá tržnica, ktorá sa snaží nakupujúcich prilákať k sebe.
Po zániku pôvodnej tržnice vznikli dve nové. A obe k sebe ťahajú slovenských klientov. Tá v centre mesta vsadila na nostalgiu a tradíciu.
"Máme tu všetkých predávajúcich, ktorí kedysi predávali na pôvodnej tržnici. Niektorí sú tu už 25 až 30 rokov," hovorí predávajúci Jacek Daja.
"Máme tu trh, aký bol v starej tržnici. Svojský a s atmosférou. Je tu nábytok, železo, proste všetko," dodáva stánkar Pawel.
Dve tržnice
Pri cestách sa čoraz častejšie objavujú rôzni ľudia a prenosné billboardy ukazujúce smer na dve rôzne tržnice.
"Navigácia je biedna, lebo to vôbec nie je označené, ako to bolo na starom trhovisku," hovorí Slovenka.
"Dva jarmoky by nemali byť. Malo by byť všetko na jednom, lebo to nie je dobré. Ale sme tu teraz prvýkrát a zatiaľ sa nám páči," dodáva druhá.
"Je tu jeden základný problém. Tá tržnica je tam nelegálne. Nikto neohlásil na Starostve zmenu užívania danej plochy a tak tam má byť stále autobusové depo," vysvetľuje miestny novinár Piotr Rayski-Pawlik.
"Sme im konkurenciou a máme také ceny, ako boli na starej tržnici. Preto nám závidia, že tu máme predávajúcich," informuje Jacek Daja.
Vojna o klienta
Obchodníci na druhej modernejšej tržnici tvrdia, že sa im tam predáva lepšie. Majú väčšie parkoviská, bezbariérový prístup a podporuje ich aj mestský úrad.
"Prebieha tu vojna o klienta. Musíme sa o nich starať, aby k nám pravidelne prichádzali a, samozrejme, vyhrá ten lepší," vysvetľuje predávajúci z druhej tržnice Janusz Chowanec.
Takýto konflikt medzi poľskými predávajúcimi je ale výhodný predovšetkým pre slovenských klientov. Viiacerí Poliaci tvrdia, že tlačia cenu dolu. Iní sa zase uchýlili k taktizovaniu.
"Teraz to vyzerá tak, že muž stojí na tejto tržnici a manželka na tej novej. A volajú si každú chvíľu, komu ide lepšie biznis," uzatvára Daja.
Vojna o zákazníka. Na poľskom trhovisku sa bijú o Slovákov, pozrite si reportáž: