Skoro jasno
17°
Bratislava
Karolína
3.6.2023
Testovania školákov ukázali, že tu stále máme negramotnosť
Zdielať na

Testovania školákov ukázali, že tu stále máme negramotnosť

BRATISLAVA / Napriek tomu, že už máme 21. storočie, zdá sa, že sa nám stále nepodarilo odstrániť negramotnosť. Testovania školákov ukázali, že najmä na východnom Slovensku žije zhruba 20-tisíc detí, ktoré sa počas celej základnej školy nenaučia poriadne čítať, písať ani počítať.

​Testovaním piatakov a deviatakov vieme identifikovať školy s najhoršími výsledkami. Tým treba bezodkladne pomôcť, no pri hľadaní riešení ako na to, sa názory odborníkov líšia. 50 škôl s najhoršími výsledkami sa až na malé výnimky nachádza na východe Slovenska. Navštevuje ich vyše 20-tisíc žiakov a väčšina z nich sa na základnej škole nenaučí čítať, písať ani počítať. Deti žijú v generačnej chudobe a sú vystavené chronickému stresu. "Tieto deti žijú v špecifickom prostredí, nachádzajú sa často v marginalizovaných, rómskych komunitách," uviedol analytik INESS Róbert Chovanculiak.

Róbert vo svojej publikácii vidí ako riešenie koncept takzvaných autonómnych respektíve charterových škôl. "To sú školy, ktoré sa v zahraničí špecializujú na pomoc deťom, ktoré prichádzajú z generačnej chudoby," pokračoval Chovanculiak. Tie úspešne fungujú napríklad v USA, Kanade, Austrálii, Nemecku, Švédsku, Hong Kongu, ale dokonca aj v Bulharsku.  "Táto škola má veľkú voľnosť, veľkú autonómiu v tom, ako bude vzdelávať, čo bude vzdelávať, ako bude tá škola manažovaná. Výmenou za túto voľnosť musí byť zodpovedná za výsledky," dodal Chovanculiak.

Škola sa napríklad zaviaže k tomu, že v horizonte piatich rokov dosiahne 50 percent žiakov základnú gramotnosť.  "Súčasná legislatíva takýto postup nepozná a ministerstvo o ňom aktuálne ani neuvažuje," uvádza sa v stanovisku ministestva školstva. Ministerstvo argumentuje, že sa s analýzami INESSu nestotožňuje a podniká vlastné kroky ako bojovať s negramotnosťou. "Pripravovanou novelou sa zavedú podporné opatrenia vo výchove a vzdelávaní. Ich cieľom je plnohodnotné zapájanie všetkých detí a žiakov do výchovy a vzdelávania, rozvíjanie ich kompetencií a plnohodnotné zaradenie v škole," uvádza sa ďalej v stanovisku ministerstva školstva.

Školy s nízkym hodnotením, ktoré štáb TV JOJ oslovil, ich odmietli. Tak zavítal na klasickú základnú školu v Starej Ľubovni. Na základnej škole na Komenského ulici sú s výsledkami testovania 9 spokojní. Učitelia na tejto škole vedia, ktorému žiakovi musia pomôcť viac a ktorý to zvláda bez problémov. Všetkých ale na testovanie pripravujú od začiatku školského roka.

Školy s najhoršími výsledkami často bojujú s odlišnými problémami než tie klasické. V rámci pomoci sa doteraz akosi na ne pozabúdalo z viacerých strán. "Na 60 percentách týchto škôl za poslednú dekádu neprebehla žiadna štátna školská inšpekcia," upozornil Chovanculiak.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy