Oblačno
15°
Bratislava
Soňa
28.3.2024
Pozemná lanovka poslednýkrát odviezla turistov
Zdielať na

Pozemná lanovka poslednýkrát odviezla turistov

Zdroj: redakcia

Na poslednej jazde z Hrebienka do Starého Smokovca vo Vysokých Tatrách sa dnes široká verejnosť rozlúčila s pozemnou lanovkou. Po 37 rokoch odchádza lanovka do šrotu.

Na poslednej jazde z Hrebienka do Starého Smokovca vo Vysokých Tatrách sa dnes široká verejnosť rozlúčila s pozemnou lanovkou. Po 37 rokoch odchádza lanovka do šrotu.

"Posledný polrok sme ponúkali rozličným železničným a dopravným múzeám na Slovensku, v Čechách aj v zahraničí možnosť túto lanovku zobrať, ale naozaj neprejavili záujem," zdôvodnila zošrotovanie oboch vozňov pozemnej lanovky manažérka Tatranských lanových dráh Danka Velecká.

Prípadných záujemcov odradili hlavne vysoké náklady na prevoz samotných vozňov. Jeden vozeň váži približne 20 ton. Pre dopravné a železničné múzeá sú zase kabíny pozemnej lanovky ešte príliš mladé, uviedla Velecká. Už v pondelok sa oba vozne ocitnú mimo koľají a do konca týždňa by mali byť zošrotované.

Napriek takémuto koncu sa s lanovkou prišli do Starého Smokovca a na Hrebienok rozlúčiť stovky ľudí. Časť z nich mala možnosť odviezť sa lanovkou na jej poslednej jazde. Napriek tomu, že lanovka skončí na šrotovisku, netreba podľa Veleckej smútiť, pretože starú lanovku už onedlho nahradí nová.

Nová pozemná lanovka začne premávať už 23. decembra. Nová lanovka bude mať tichší a ekologickejší motor. Výhodou novej lanovky bude aj kratší čas prepravy a väčšie pohodlie pre cestujúcich. Lanovka bude mať veľké presklené plochy, vrátane priehľadnej strechy. Lanovka bude mať dvojnásobnú rýchlosť. Kým doterajšia mohla ísť maximálne 5 m/s, nová až 10 m/s, čím sa zvýši prepravná kapacita lanovky.

Novú lanovku dodá rakúsko-švajčiarska firma Doppelmayer/Garaventa. Okrem výmeny vozňov pripravujú Tatranské lanové dráhy aj čiastočnú rekonštrukciu údolnej stanice lanovky. Do decembra získa novú podobu aj vstupná časť, nástupište, pokladne a toalety. Už v lete začala výmena a oprava koľajiska. Celkové náklady na rekonštrukciu dosiahnu približne 220 miliónov korún.

Pozemná lanová dráha zo Starého Smokovca na Hrebienok je jedinou svojho druhu na Slovensku. V decembri tohto roku bude mať pozemná lanovka presne sto rokov od prvej jazdy v roku 1908. Súčasnú podobu získala lanovka v rokoch 1967 až 1970, kedy sa uskutočnila komplexná rekonštrukcia a prestavba lanovky pred Majstrovstvami sveta v klasickom lyžovaní v roku 1970. Lanovka vtedy okrem nových vozňov dostala aj nové koľajisko a nové stanice. Na svoju dobu to bola moderná lanovka od talianskeho výrobcu Ceretti & Tanfani. Od roku 1970 až do dnešného dňa prepravila lanovka takmer 35 miliónov cestujúcich.

Zdielať na

Najčítanejšie správy