Tridsať sekúnd za cenu bytu. Podpredseda vlády Kmec si dal podľa Remišovej urobiť luxusný spot
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
HLAS DOSTAL POKUTU 5-TISÍC EUR
BRATISLAVA / 30-sekundový reklamný spot Úradu podpredsedu vlády pre plán obnovy stál neuveriteľných 173-tisíc eur. Poslankyňa Veronika Remišová hovorí o "najdrahších sekundách v histórii" a podáva podnet na kontrolné úrady.
Kontroverzný reklamný spot "Polčas Plánu obnovy s Petrom Kmecom" vyvolal búrlivú diskusiu. Úrad podpredsedu vlády SR pre Plán obnovy a znalostnú ekonomiku zaň zaplatil astronomickú sumu, čo ostro kritizuje opozícia. Poslankyňa Veronika Remišová (Za ľudí) upozorňuje, že ide o "najdrahšie sekundy v histórii Slovenska" a poukazuje na ďalšie sporné okolnosti.
Prešustrovaných takmer 6 tisíc eur za sekundu
Úrad Petra Kmeca si v marci 2025 objednal reklamný spot s dĺžkou maximálne 30 sekúnd. Výsledná faktúra za túto krátku reklamu dosiahla 173 672,65 eur. "Pre občana jedna podstatná správa: kým vy máte vyššie odvody, menej voľných dní, živnostníci aj zamestnanci počítajú, či im to vychádza do výplaty, pričom minister financií posiela občanov variť džemy, tak minister Hlasu zadáva zákazku na 30-sekundový spot za viac ako 173-tisíc eur," vyhlásila Remišová. To znamená, že jedna sekunda tohto spotu stála 5 789 eur.
Remišová zdôrazňuje, že ide o takmer štvornásobok priemerného mesačného platu na Slovensku, pre mnohých dokonca o polročný zárobok. Kritizuje tiež, že k zákazke nebola zverejnená zmluva, čo je podľa nej v iných rezortoch bežná prax. Dodáva, že spot je zároveň "poriadne drahou reklamou podpredsedu Kmeca," keďže v ňom účinkuje samotný politický nominant Hlasu.
Súťaž s podozrivým pozadím?
Podpredseda strany Za ľudí Ján Magušin upozornil na ďalšie sporné momenty. Úrad oslovil tri spoločnosti, pričom vyhrať mala najlacnejšia ponuka. Podľa obchodného registra má majiteľka víťaznej firmy rovnakú adresu bydliska ako spoločník a konateľ ďalšej súťažiacej spoločnosti. Tretí súťažiaci dokonca vlastní byt v tom istom dome.
"Aká je to súťaž, pán Kmec? Určite úplnou náhodou ste oslovili tri firmy, ktorých majitelia bývajú či vlastnia byt v jednom a tom istom dome," ironicky sa pýta Magušin. Podľa neho ide o výsmech občanom a podáva podnet na Úrad pre verejné obstarávanie.
Zábery z fotobanky za státisíce?
Remišová poukazuje na to, že spot obsahuje z veľkej časti zábery z fotobanky, ktorých cena sa pohybuje okolo 50 eur. "To znamená, že za celý spot by ste zaplatili maximálne pár stoviek eur a náš grafik by podobné video urobil za 300 eur za jedno poobedie," hovorí. Podľa nej je "v čase konsolidácie bez hanby vytrieskať na 30 sekúnd 173-tisíc eur" bezočivosť.
Na porovnanie, Ministerstvo životného prostredia uzavrelo zmluvu na tri 30-sekundové videospoty a tri spoty do rádia za necelých 60-tisíc eur. Magušin vyzýva Petra Kmeca, aby sa postavil pred kamery a ľuďom túto situáciu vysvetlil.
Pozrite si aj archívne video: