V Svrčinovci búrajú 150-ročné podjazdy, nahradia ich nové železničné mosty
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SVRČINOVEC / V kysuckej obci Svrčinovec stavbári postupne búrajú 150-ročné podjazdy pod starou železnicou. Pre obyvateľov tejto dediny boli spojnicou z ich osád do okolitého sveta. No pri rekonštrukcii tamojšej železničnej trate už stratili svoj význam.
Staré podjazdy z 19. storočia nahradia mosty
Cestné podjazdy pod starou železničnou traťou sú tam už od 19. storočia. Pre miestnych to boli tunely, ktorými denne prechádzali domov do svojich osád. Po novom však vlaky pôjdu ponad prístupové cesty po moderných železničných mostoch, a preto úzke podjazdy stavbári zbúrajú.
Nostalgia verzus komfortnejší život
"Búrajú sa z toho dôvodu, že sú nahradené novými premosteniami," uviedol riaditeľ výstavby Združenia ŽSR Kysuce Zbyněk Nečas. "Na tie diela sa pozeráme nostalgicky, je to kus histórie, ale život obyvateľov sa po ich odstránení výrazne zlepší a skomfortní. Žiaľ, obdobie samotného búrania bude veľmi náročné," doplnila starostka Svrčinovca Renáta Majchráková.
Obchádzky komplikujú život v osadách
Počas búrania budú musieť miestni obyvatelia využívať obchádzky. Komplikácie už nastali pre obyvateľov osady Kullovci v príhraničnej dedine. "Bežne sme prešli cez ten tunel, teraz musíme ísť až cez Českú republiku a je to veľmi ďaleko. Nie každý má auto, aby to obišiel, peši je to s nákupom ťažké. Keď sa stretneme s inými autami, neobídeme sa, jeden musí cúvať až dolu. Prechádza sa cez Česko, je tam les a tma. Ako budú chodiť deti? Žena tam nechce ísť, bojí sa, je tu vysoká zver," reagovali miestni.
Riešenie pre školákov
Firma, ktorá má na starosti demolačné práce, tvrdí, že nezabúda na začiatok nového školského roka. "Dodáme aj prepravný prostriedok pre školákov, aby sa dostali bezpečne do základnej školy," dodal Nečas.
Ďalšie podjazdy zrovnajú so zemou
Stavbári zrovnajú so zemou aj ďalšie staré podjazdy. "V ďalších dvoch lokalitách žije ešte viac ľudí, a preto bude dostupnosť počas uzáver viac komplikovaná," upozornila Majchráková. "Podľa etapizácie sa musí búrať tak, aby bol prejazdný profil vyhovujúci a bezpečný," uzavrel Nečas.