Železnice predstavili nové rušne. Na slovenských koľajniciach však zanikne ich potenciál
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Železnice predstavili nové rušne. Na slovenských koľajniciach však zanikne ich potenciál
BRATISLAVA / Železničná spoločnosť Slovensko predstavila nový dizajn pre svoje moderné rušne Vectron. Päť slovenských štítov zdobí exteriér lokomotív, ktoré patria k najmodernejším v Európe. Hoci tieto stroje môžu dosiahnuť rýchlosť až 200 km/h, na Slovensku ich brzdí nevyhovujúca infraštruktúra.
Vectron – moderná sila s národným motívom
Do konca roka by malo na slovenských tratiach jazdiť 10 rušňov Vectron. Neskôr sa ich počet rozšíri na 15. Železničná spoločnosť zvolila pre ich vizuál motív piatich slovenských štítov, čím chce zdôrazniť národnú identitu.
"Je jednoznačne preukázané na príkladoch v zahraničí, že moderné vlaky, ktoré zvyšujú komfort a spoľahlivosť služieb v osobnej železničnej preprave, majú potenciál prilákať viac cestujúcich," povedal generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa. Ako príklad uviedol susednú Českú republiku.
Infraštruktúra brzdí rýchlosť
Maximálna rýchlosť rušňov Vectron je 200 kilometrov za hodinu. Na Slovensku je to však len 160 km/h, a aj to len na niektorých úsekoch. Dôvodom je nevyhovujúca infraštruktúra, ktorú cestujúci bežne vnímajú počas rôznych opráv a výluk.
"Keď chceme, aby tá infraštruktúra bola naozaj kvalitná, tak to bude trvať ešte niekoľko rokov," uviedol riaditeľ úseku prevádzky ZSSK Karol Henzély.
Nedostatok rušňovodičov a náročné predpisy
Okrem kvalitnej infraštruktúry sú potrebné aj odborne pripravení rušňovodiči. A práve tu sa objavuje ďalší problém. Železnice dlhodobo hlásia nedostatok kvalifikovaného personálu.
"Tých rušňovodičov nikdy nie je dosť, ale máme plné kurzy - každý mesiac, alebo dva otvárame nový kurz," povedal Henzély.
Skúsený rušňovodič a inštruktor Peter Guštara upozorňuje, že riadenie moderných Vectronov nie je jednoduché. "Tie predpisy sú dosť náročné. Ľudia, ktorí prídu zvonku, teda tí, ktorí sa nevenujú železnici, tak s tým majú dosť problém, lebo je toho strašne veľa. Naozaj tie predpisy treba vedieť, aby sa nestali nejaké nehody," zdôraznil Guštara.