Jasno
21°
Bratislava
Tadeáš
25.6.2025
AI v detských rukách: Kreativita alebo závislosť? Rozhovor, ktorý by si mal prečítať každý rodič
Zdielať na

AI v detských rukách: Kreativita alebo závislosť? Rozhovor, ktorý by si mal prečítať každý rodič

Riziká umelej inteligencie pre deti

BRATISLAVA / Miroslava Šáchová z Asociácie AI radí, ako sa rozprávať s deťmi o umelej inteligencii, aké riziká na ne číhajú a prečo je dôležité, aby aj rodičia držali krok s technologickým vývojom.

Umelá inteligencia (AI) preniká do všetkých oblastí nášho života, a deti a tínedžeri nie sú výnimkou. Ako o nej ale hovoriť s mladými ľuďmi, keď často vedia viac ako ich rodičia? A aké riziká na nich číhajú v digitálnom svete? Na tieto otázky odpovedala Miroslava Šáchová, členka správnej rady Asociácie AI.

Pozitíva prevažujú, no netreba zabúdať na sprievodcu

Podľa Miroslavy Šáchovej prináša umelá inteligencia pre mladých prevažne pozitíva. „Umelá inteligencia a jej nástroje umožňujú deťom tvoriť, robiť veci, ktoré by bez nej možno nevedeli. Tvoriť hudbu, obrázky, texty, nachádzať informácie z iných uhlov pohľadu, pýtať sa a dostávať odpovede inak, ako by ich možno dostali od učiteľa alebo rodiča,“ vysvetľuje.

AI môže urýchliť vývoj a umožniť preskakovanie niektorých vecí, ktoré by sa deti museli inak naučiť. Dôležité je však, aby mali sprievodcu. „Pri deťoch je špeciálne dôležité, aby tam mali niekoho, kto ich prevedie. Je to obrovské množstvo informácií a bez kritického myslenia a životných skúseností, ktoré my dospelí už máme, si nevedia veci vyhodnocovať. Preto je potrebné, aby sme tam my stáli pri nich ako rodičia.“

Hudba kliknutím? Nie celkom

Umelá inteligencia dokáže vytvoriť krásne pesničky a texty. Kedysi sa človek musel učiť hrať na nástroj, noty, rýmy... Teraz stačí pár kliknutí. Ako je to teda s kreativitou?

„Umelá inteligencia je nástroj, ktorý pomáha tým, ktorí vedia, čo na konci chcú dostať,“ hovorí Šáchová. „Ak chcem vygenerovať pesničku a viem, čo chcem, je to geniálny pomocník. Ale ak len náhodne vygenerujem zhluk tónov, nebude to znieť dobre.“

Rozprávať sa, pýtať sa a zaujímať sa

Ako teda s deťmi hovoriť o umelej inteligencii? „Prirodzene, úprimne a hlavne pravidelne. Viesť o tom dialóg,“ radí Šáchová. „Mladí ľudia nerozlišujú offline a online svet ako naša generácia. Na nich tam tie hrozby, ale aj výhody číhali už predtým. Umelá inteligencia je len ďalší nástroj. Pýtať sa, byť zaujatý. Aký nástroj používaš? Načo? Čo s ním robíš? Aké sú výsledky tvojej práce? Videl si teraz niečo zaujímavé? Ukáž mi, čo si teraz objavil.“

Ak rodičia nerozumejú všetkému, je to v poriadku. „Môžeme priznať, že nevieme a môžeme sa spolu učiť,“ dodáva Šáchová.

Pápež a riziká: Oslabené vnímanie reality a virtuálne závislosti

Riziká umelej inteligencie si uvedomuje aj pápež, ktorý upozorňuje, že môže oslabiť schopnosť mladých správne vnímať realitu a dostať ich do virtuálneho sveta.

Šáchová súhlasí: „To je jedna z mnohých hrozieb. Kritické myslenie je dnes veľmi kľúčové. Odkiaľ čerpáš informácie? Aké zdroje tam máš? Prečo myslíš, že ten výsledok, ktorý si dostal, je správny?“ Okrem toho upozorňuje na závislosti, kyberšikanu a deep fake.

Je dôležité, aby rodičia viedli s deťmi rozhovor a dávali im spätnú väzbu, „realitu bežných všedných dní, ako ten život naozaj je. Ako ho vnímať, ako ho žiť aj v tých bežných našich životoch a zároveň byť ich sprievodcami v tom digitálnom.“

Deep fake: Temná stránka reality

Obrovským rizikom sú deep fake videá, ktoré sa môžu stať deep porno fake videami a zničiť život. „To nerobí umelá inteligencia. To robia ľudia,“ zdôrazňuje Šáchová. S nástrojmi umelej inteligencie sa však takéto videá dostanú do rúk bežným ľuďom ľahšie.

Preto je dôležité, aby psychické zdravie a pohoda boli súčasťou každodennej komunikácie s dieťaťom. „Keď už raz na to príde, malo by mať nejaký taký dobrý psychologický základ, aby chápalo a vedelo rozlíšiť a hlavne, aby sa nebálo prísť za rodičmi povedať, že niečo takéto sa deje.“

Algoritmy a marketing: Sledovanie a konkrétne videá

Umelá inteligencia sleduje mladých ľudí a ponúka im konkrétne videá na chudnutie. „To sú algoritmy, ktoré tu boli dávno pred umelou inteligenciou na sociálnych sieťach. Ešte jedna vec: umelá inteligencia nemá city ani emócie. To je program, to sú čísla, to sú algoritmy.“

Edukácia pre všetkých: Deti, rodičia, učitelia

S vývojom umelej inteligencie by malo ísť aj zlepšovanie edukácie, a to nielen detí, ale aj rodičov a učiteľov. „Všetci sme na tej istej lodi. Veľmi dôležitý je aj ten rodič, lebo on je ten, ktorý to dieťa má sprevádzať. A ten pedagóg, nehovoriac, aby sa neotvárali tie nožnice, že deti preskakujú vedomosťami oveľa viacej tých učiteľov, tak je naozaj treba aj tých pedagógov začať vzdelávať, aby chápali, aby rozumeli, aby to nebrali ako hrozbu, ale naopak ako nástroj, ktorý im pomôže efektívnejšie sprevádzať tie deti.“

Najčítanejšie správy