Skoro jasno
20°
Bratislava
Xénia
2.6.2025
Diplomovka od robota? Školy bojujú, hľadajú AI detektor a menia systém
Zdielať na

Diplomovka od robota? Školy bojujú, hľadajú AI detektor a menia systém

Archívne video Archívna reportáž

BRATISLAVA / Ministerstvo školstva otvára dvere inovatívnym formám ukončovania štúdia. Dôvod? Okrem potrieb trhu práce a nutnosti praxe aj rastúci problém s prácami "písanými" umelou inteligenciou.

Študenti čoraz častejšie využívajú umelú inteligenciu pri písaní záverečných prác, čo stavia vysoké školy pred novú výzvu. Ministerstvo školstva reaguje návrhom flexibilnejších foriem ukončovania štúdia, ktoré kladú dôraz na prax a reálne schopnosti študentov.

Diplomovky písané robotom? Nová realita ohrozuje kvalitu vzdelávania

Umelá inteligencia sa stáva čoraz sofistikovanejšou a pre niektorých študentov predstavuje jednoduchú cestu k získaniu titulu. Radoslav Štefančík, dekan Fakulty aplikovaných jazykov Ekonomickej Univerzity v Bratislave, otvorene priznáva: "V tomto prípade už tá diplomová práca nedokazuje jeho schopnosti, vedomosti, ktoré získal počas štúdia, ale skôr schopnosť obalamutiť vysokú školu."

Hoci školy podporujú používanie umelej inteligencie ako nástroja, obávajú sa, že niektorí študenti ju využívajú na kompletné vypracovanie prác, čo znehodnocuje ich skutočný prínos.

Ako odhaliť "robotického" autora?

Boj s plagiátorstvom je na vysokých školách bežný, o čom svedčí aj fakt, že špeciálne systémy skontrolujú ročne približne 75 000 študentských prác. Odhaliť prácu "napísanú" umelou inteligenciou je však oveľa zložitejšie.

Podľa dekana Štefančíka je často rozdiel medzi študentovým správaním na prednáškach a kvalitou jeho záverečnej práce zarážajúci. Školy preto vyvíjajú vlastné metódy, ako odhaliť nadmerné využitie umelej inteligencie. A tá, paradoxne, dokáže odhaliť prácu napísanú umelou inteligenciou tiež.

Dôkazom sú prípady, keď študenti v prácach odkazujú na neexistujúce zdroje. "Študent odkazoval na náš zdroj na knihu, ktorú som napísal ja. Aj napriek tomu, že som vôbec nevedel, že som takú knihu napísal, odkazoval na článok v časopise, ktorý mal byť uverejnený v roku 2024, ale ten časopis prestal vychádzať v roku 2018," ilustruje dekan.

Nová sloboda: Diplomová práca už nemusí byť len teória

Ministerstvo školstva reaguje na tieto výzvy a ponúka vysokým školám väčšiu flexibilitu pri určení spôsobu ukončovania štúdia. "Súčasný systém záverečných prác je pomerne nepružný, presne ustanovuje formu pre záverečné práce, pre všetky školy rovnakú. A práve toto je problém, pretože každý študijný program vyžaduje niečo iné," vysvetľuje minister školstva Tomáš Drucker.

To znamená, že namiesto klasickej diplomovej práce budú môcť študenti absolvovať napríklad stáž a prezentovať jej výsledky. "Bude možné realizovať diplomovú prácu napríklad formou stáže a odovzdaním nejakého portfólia," potvrdzuje Ivana Cimermanová, prorektorka Prešovskej univerzity.

Túto zmenu vítajú aj študenti. "Túto variantu veľmi vítame a nie je to iba z dôvodu umelej inteligencie, ale je to aj z dôvodu špecifickosti istých programov alebo študijných odborov," hovorí Patrik Prístupný, predseda Študentskej rady vysokých škôl.

Budúcnosť je v rukách pedagógov

Univerzity sa aktívne snažia študentov viesť k zodpovednému používaniu umelej inteligencie. "Univerzita vydala v minulom roku vo februári smernicu rektora o používaní umelej inteligencie," uviedla Eva Kopecká, hovorkyňa Univerzity Komenského v Bratislave. Dôležité ale podľa odborníkov je vzdelávanie pedagógov v oblasti umelej inteligencie.

Nové formy záverečných prác a zodpovedný prístup k umelej inteligencii by mali zabezpečiť, že absolventi vysokých škôl budú na trhu práce konkurencieschopní a pripravení na reálne výzvy.

Najčítanejšie správy