Polícia hlási prudký nárast úmrtí chodcov, tvoria až 25 percent obetí
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Policajti upozorňujú na extrémny nárast smrteľných nehôd, pri ktorých zahynuli najzraniteľnejší účastníci cestnej premávky - teda chodci. Štatistiky, ktoré zverejnili, sú alarmujúce. Z celkového počtu usmrtených ľudí pri nehodách tvoria chodci až 25 percent.
Tragicky sa skončila nehoda v obci Horovce, v okrese Michalovce. O život prišla 74-ročná žena. Pri prechádzaní cez cestu ju zachytil vodič škodovky. Podľa svedkov na mieste nebolo vidieť žiadne stopy po brzdení. Policajti od začiatku roka zaznamenali celkovo 9 986 dopravných nehôd. Zomrelo pri nich 200 ľudí, v 50-tich prípadoch išlo o chodcov.
"Príčinami týchto nehôd sú najmä nepozornosť a porušovanie predpisov zo strany vodičov, až 33 chodcov zomrelo práve vinou vodičov," uviedla hovorkyňa prezídia Lea Vilhanová. "Vodiči by mali hlavne predvídať. Už v diaľke keď vidia, že sa približujú k priechodu pre chodcov, tak vnímať tie strany priechodu . Či sa tam niekto približuje, či tam niekto stoji a či hrozí, že tam niekto vletí, vbehne a zároveň by mali znížiť rýchlosť," odporúča inštruktorka bezpečnej jazdy Lucia Solomon.
Príčinou nehôd je aj nedostatočná viditeľnosť chodcov
Dôležité je pre to využívať reflexné prvky. "Chodec v čiernom alebo tmavom oblečení je v šere alebo v tme vidno možno z 20-tich metrov, tak keď ma ten reflexný prvok, ho vidno z viac ako 100 metrov. Ten vodič ma dostatok času na to, aby zareagoval," doplnila Solomon.
Chodci by mali využívať najmä priechody pre chodcov a rešpektovať svetelnú a zvukovú signalizáciu. Podľa policajných štatistík chodci zavinili dokopy 298 dopravných nehôd. 17 ľudí pri tom prišlo o život. "Pomáha, ak by sa chodci snažili pozerať do áut. Nadväzovať očný kontakt s vodičmi a s ostatnými účastníkmi premávky, lebo keď sa navzájom vidíme, tak vieme si nejako navzájom odkomunikovať, či sa púšťame, alebo kto má prejsť, aby to bolo bezpečné," uzavrela Solomon.