Polojasno
11°
Bratislava
Viera
5.10.2025
Spod Vihorlatu rovno do africkej Guiney: Československé lietadlo bude pomáhať baníkom
Zdielať na

Spod Vihorlatu rovno do africkej Guiney: Československé lietadlo bude pomáhať baníkom

KAMENICA NAD CIROCHOU / Legendárne dvojmotorové lietadlo Morava L 200 síce v bývalom Československu slúžilo ako sanitka na prevoz pacientov, no jeho misia bude teraz pokračovať práve na čiernom kontinente. Baníckej spoločnosti bude pomáhať pri prevoze zlata. Na celom svete je už len posledných zopár kusov týchto lietadiel. Pozrite sa, ako si Morava užila svoj posledný let nad Vihorlatskými vrchmi.

​Orchidea medzi lietadlami

Československá legenda. Náčelník letiska v Kamenici nad Cirochou Arnošt Foff hovorí, že je to jeho tretie dieťa. "Morava L-200 dvojmotorové lietadlo je orchidea medzi lietadlami," opísal lietadlo Arnošt Foff, náčelník letiska v Kamenici nad Cirochou. 

Dnes je to už takmer 70-ročná babička. Takéto lietadla kedysi slúžili ako sanitky na prevoz pacientov. Na celom svete je posledných niekoľko kusov. Pilotovali ju slávne mená leteckého sveta. "Napríklad Pavel Krnač, ktorý sa aj ženil na tomto letisku v tomto lietadle," priblížil Arnošt Foff. 

Niekdajšia sanitka odchádza spod Vihorlatu slúžiť do Afriky. Túto Moravu si nevybrali náhodou. "Bude lietať v Afrike. Konkrétne v Guiney. Preváža pre tú spoločnosť nejaké drahé kovy, ktoré tam sa ťažia. Dokáže, aj keď vysadí jeden motor, letieť bez problémov na jeden motor," uviedol Foff. 

Do Afriky poputuje v kontajneri 

Dvojtonové lietadlo s plnou 420 litrovou nádržou dokáže preletieť tisíc kilometrov. Do Afriky však pôjde v kontajneri. Rozoberú ju a znova poskladajú. A kým moderné lietadlá sú vybavené digitálnymi prístrojmi, Morava je stará škola. "Žiaden počítač. Tlaky benzínu, teploty oleja, tlaky oleja, celá táto mašinéria prístrojov je analógová, to znamená, že pilot sleduje celú prístrojovku," opísal Foff. "Pilot musí obsluhovať dva motory a dve vrtule naraz," opísal Martin Greš, vnuk náčelníka letiska. "Skutočne jej dizajn do dnešnej doby nebol prekonaný. Na túto dobu, kedy ju vyrobili, tak to bolo niečo geniálne," dodal Foff. "S dedkom sme na nej tiež veľa zaleteli. Chcem, aby sa o ňu dobre starali a aby slúžila," doplnil Greš. 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy