Skoro jasno
12°
Bratislava
Roland
9.5.2025
NDS podpísala zmluvu so zhotoviteľom úseku rýchlostnej cesty R2 Kriváň - Mýtna
Zdielať na
Noviny.sk

NDS podpísala zmluvu so zhotoviteľom úseku rýchlostnej cesty R2 Kriváň - Mýtna

BRATISLAVA - Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) podpísala zmluvu so zhotoviteľom úseku rýchlostnej cesty R2 Kriváň - Mýtna v dĺžke vyše deväť kilometrov. Úsek postaví združenie na čele so spoločnosťou Doprastav, a. s., Bratislava za 232,15 milióna eur bez DPH. Stavebné práce sú plánované na štyri roky a budú financované zo štátneho rozpočtu. Motoristi by teda mali využívať tento úsek R2 v roku 2024. Ako dnes informovala NDS, víťaz vzišiel z historicky prvej verejnej súťaže s hodnotením ponúk podľa viacerých kritérií.

Ďalšími členmi skupiny vybraného zhotoviteľa sú spoločnosti Strabag, s. r. o., Bratislava, Eurovia SK, a. s., Košice a Eurovia CS, a. s., Praha. Predpokladaná cena výstavby bola 234,08 mil. eur bez DPH. Námietky a odvolanie oddialili ukončenie súťaže vyhlásenej ešte v júli 2018. NDS vyhodnotila v tendri na stavbu R2 Kriváň - Mýtna ponuky štyroch uchádzačov, pričom rozhodoval najlepší pomer ceny a kvality. Vlani v júni prijala ponuku slovensko-českej skupiny dodávateľov na čele s Doprastavom, a to na základe druhej najnižšej ceny. V jej prospech rozhodli kvalitatívne kritériá a najvyšší počet bodov (94,33).


"Začiatok trasy tohto deväť kilometrov dlhého úseku nadväzuje na predchádzajúci úsek R2 Pstruša - Kriváň v dočasne upravenej mimoúrovňovej križovatke Kriváň. Koniec úseku sa pred obcou Mýtna napojí na úsek R2 Mýtna - Lovinobaňa, Tomášovce, ktorý je vo výstavbe (od leta 2019)," uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Ide o technicky náročný úsek, ktorého súčasťou bude päť kilometrov dlhá mostná estakáda v údolí Krivánskeho potoka. "Táto estakáda je situovaná vo výške 15 až 45 metrov ponad trasu cesty I/16, v tesnej blízkosti vysokého napätia a existujúcej zástavby," priblížila Michalová. Hlavným účelom úseku je podľa NDS výstavba kvalitnej a kapacitne vyhovujúcej rýchlostnej cesty, ktorá preberie všetku tranzitnú dopravu ako aj funkciu medzinárodného cestného ťahu. "Existujúca cesta I/16 po odľahčení od tranzitnej dopravy bude prevádzať dopravu medzi sídelnými útvarmi na dopravnej osi a bude slúžiť pre premávku vozidiel vylúčených z premávky po rýchlostnej ceste," poznamenala Michalová.

Motoristi po dobudovaní R2 získajú súvislé diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Lučencom (po D1 do Trnavy a R1 do Zvolena) s výnimkou úseku R2 Zvolen, západ - Zvolen, východ. "Úsek Kriváň - Mýtna prispeje k významnému predĺženiu súvislej siete rýchlostných ciest predovšetkým v smere na východ od Zvolena v polohe južného rýchlostného cestného ťahu na východné Slovensko. Vo výstavbe je aktuálne aj nadväzujúci úsek R2 Mýtna - Lovinobaňa, Tomášovce, ktorý bude motoristom slúžiť v roku 2021," dodala Michalová. Vodiči tak budú mať k dispozícii ďalších takmer 23 kilometrov rýchlostnej cesty. Ďalšie nové úseky R2 pribudnú v najbližších rokoch, keďže v súťaži na zhotoviteľa stavebných prác sú diela R2 Rožňava - Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška a R2 Košické Oľšany - Košice, Šaca.


Najnižšiu cenu v tendri navrhlo taliansko-slovenské združenie ICM, S. p. A., Vicenza a Váhostav - SK, a. s., Bratislava, a to 209,5 mil. eur bez DPH. Získalo 91,94 bodu, teda menej ako skupina na čele s Doprastavom. Slovensko-česko-francúzske združenie na čele so spoločnosťou SMS, a. s., Banská Bystrica navrhlo cenu 271,26 mil. eur bez DPH (90 bodov) a ďalšie taliansko-slovenské združenie vedené spoločnosťou INC, predložilo ponuku vo výške 253,29 mil. eur bez DPH (65,06 bodu). Rada Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) nedávno zastavila konanie o odvolaní neúspešného uchádzača vo verejnej súťaži na výstavbu R2 Kriváň - Mýtna. Zdôvodnila to tým, že doručené odvolanie nepodala oprávnená osoba, a preto bola povinná konanie o odvolaní zastaviť. Taliansko-slovenské združenie spoločností INC, S. p. A., Cesty SK, s. r. o. a CEDIS, s. r. o., ktoré skončilo v tendri na poslednom štvrtom mieste, sa vlani v decembri odvolalo proti rozhodnutiu ÚVO, ktorý predtým zamietol opakované námietky uchádzača proti opätovnému vyhodnoteniu ponúk. NDS označila tieto námietky za obštrukciu.

Zdielať na

Najčítanejšie