Skoro jasno
17°
Bratislava
Soňa
28.3.2024
Čiernohronská železnica chce byť súčasťou integrovanej dopravy BBSK
Zdielať na
Noviny.sk

Čiernohronská železnica chce byť súčasťou integrovanej dopravy BBSK

BANSKÁ BYSTRICA – Začlenenie Čiernohronskej železnice (ČHZ) do Plánu udržateľnej mobility integrovaného dopravného systému (IDS) Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) je cieľom neziskovej organizácie ČHZ. Ako pre agentúru SITA uviedol riaditeľ ČHZ Aleš Bílek, je to jedna z podmienok pre získanie železničnej technológie, ktorú budú od roku 2022 vyraďovať v švajčiarskom kantóne Basel–Landschaft. Ide o kompletnú infraštruktúru pre úzkorozchodnú železnicu s rovnakým rozchodom koľají ako má ČHŽ v dĺžke 13 kilometrov, aj so zabezpečovacím zariadením a tiež všetky vozidlá. Získanie infraštruktúry a piatich električkových súprav nie je finančne náročné, ale vyvolaná investícia pre umiestnenie tejto infraštruktúry sa pohybuje vo výške 10 mil. eur. Financovanie zámeru chcú pre železničku získať v budúcom programovacom období z Európskych štrukturálnych a investičných fondov (EŠIF) z Operačného programu Dopravná infraštruktúra.


„Usilujeme sa o zásadný vývojový skok, ktorým by sme nielen vyriešili viaceré problémy spojené s prevádzkovaním koľajovej atrakcie, medzi ktoré patrí napríklad chronický nedostatok financií na opravy tratí, ale tiež by sme zásadne pozdvihli úroveň verejnej dopravy v údolí Čierneho Hrona, čo sa v konečnom dôsledku časom prejaví rastom kvality života v celom regióne,“ konštatoval Bílek s tým, že do súťaže o poskytnutie železničného materiálu zo Švajčiarska je treba podať žiadosť do konca januára. Čiernohronská železnica preto v týchto dňoch finišuje prípravu všetkých súťažných podkladov vrátane súhlasov jednotlivých obcí.

„Jednou z podmienok a zároveň aj naším cieľom pre získanie železničnej technológie je začlenenie ČHŽ do Plánu udržateľnej mobility IDS železníc a autobusov s celoročnou pravidelnou osobnou dopravou na 16 kilometrov dlhej železničnej trase Chvatimech – Hronec – Čierny Balog – Dobroč. Tieto moderné vlaky budeme v sezóne a po ostatné dni príležitostne dopĺňať o historické muzeálne jazdy po trati z Čierneho Balogu cez Lesnícky skanzen do Vydrova,“ objasnil riaditeľ ČHŽ Aleš Bílek.


Odhadované prevádzkové náklady regionálnej železničnej dopravy predstavujú 600-tisíc eur ročne. Tie majú byť zahrnuté v integrovanom dopravnom systéme Banskobystrického samosprávneho kraja (IDS BBSK), pričom ich presnú výšku určí až presný Plán dopravnej mobility.

Čiernohronská železnica je od 1. mája 1992 funkčná turistická atrakcia, ktorú sa pred likvidáciou v 80. rokoch minulého storočia podarilo zachrániť iba vďaka aktivitám dobrovoľníkov a nadšencov v pracovných táboroch Strom života. Od roku 1982 je zapísaná ako Národná kultúrna pamiatka v Ústrednom zozname kultúrnych pamiatok SR a patrí medzi najvyhľadávanejšie lákadlá Banskobystrického kraja. Ročne ju navštívi približne 50 000 turistov.

Najčítanejšie