Prísnejšie kontroly áut, ak zvýšia bezpečnosť na cestách, sú podľa IDH opodstatnené
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA - Sprísňovanie podmienok na absolvovanie technickej a emisnej kontroly automobilov, ktoré prispeje k zvyšovaniu bezpečnosti na cestách, má svoj význam a opodstatnenie. Myslí si to riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislav Cenký s tým, že zavádzanie zmien do praxe a sprísňovanie podmienok by však malo byť pripravené v dostatočnom predstihu, aby to negatívne neovplyvnilo zákazníkov. "Ak Ministerstvo dopravy a výstavby SR pristupuje k sprísňovaniu podmienok, zrejme sa tak deje na základe toho, že disponuje informáciami o nedostatočnom výkone kontrol zo strany niektorých subjektov," uviedol Cenký pre agentúru SITA. "Ak je tomu tak, je potrebné zamerať sa na tie stanice technickej kontroly, kde boli v minulosti zaznamenané pochybenia týkajúce sa kvality vykonanej technickej kontroly a pristupovať v takýchto prípadoch k prísnemu sankcionovaniu a k odoberaniu licencií," uviedol Cenký.
Neustále sprísňovanie podmienok z dôvodu, že sa chceme vyhnúť nepoctivým konaniam, podľa riaditeľa IDH totiž môže mať vplyv aj na cenu za tieto služby, ktoré platia občania - motoristi. "Súhlasíme, že podmienky pre vydávanie povolení na stanice technickej kontroly (STK) pre nové subjekty by mali byť prísne, aby sa tak zamedzilo tomu, aby v tejto oblasti mohli podnikať subjekty, ktoré by svoje povinnosti nevykonávali v súlade s legislatívou," dodal Cenký.
Ministerstvo dopravy a výstavby nedávno informovalo, že v niektorých oblastiach eviduje zvýšené čakacie lehoty na absolvovanie technickej a emisnej kontroly. Tento stav zdôvodnilo zvýšeným odborným dozorom spojeným s využitím monitorovacích záznamových zariadení druhej generácie, ktoré sa zaviedli na základe nového zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, účinného od 20. mája 2018. Na pracoviskách technickej a emisnej kontroly pribudli kamery, ktoré dôkladnejšie pokryjú celý priebeh kontrol.
Zámerom tejto zmeny podľa rezortu dopravy je, aby sa kontroly robili poctivejšie, a aby na cestách jazdili bezpečnejšie autá. Svoje rozhodnutie zvýšiť kapacity siete STK z minulého roka považuje ministerstvo za správne. Keďže tieto stanice sa ešte iba budujú, rezort dopravy reagoval na zvýšený nápor na vykonanie kontrol úpravou zmeny lehôt v notifikáciách, ktoré registrovaných vodičov včas upozornia na končiacu sa platnosť technickej a emisnej kontroly. SMS alebo e-mailové upozornenia budú odosielané prevádzkovateľom vozidiel, ktorí sa zaregistrovali na stránke www.jiscd.sk v lehotách 30 a 60 dní pred koncom platnosti technickej a emisnej kontroly. Ministerstvo všetkým vodičom odporúča bezplatne sa registrovať a nechať si posielať upozornenia o blížiacom sa konci platnosti kontroly.
Ministerstvo dopravy vydalo 48 rozhodnutí o povolení na zriadenie stacionárnej stanice technickej kontroly nad rámec existujúcej siete. Z uvedeného zoznamu vydaných povolení už má vydané oprávnenie na vykonávanie technickej kontroly jedna spoločnosť. Ostatné subjekty sú stále v rôznom štádiu rozpracovanosti. Kontrolné stanice budú musieť mať svoje materiálne a technické zabezpečenie, vrátane personálneho obsadenia ľudí, ktorí budú mať potrebné certifikáty a absolvovať potrebné školenia.
Zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke umožňuje vznik 60 nových staníc technickej kontroly - na základe podmienky o minimálnej konkurencii 40 a podľa parametra vyťaženosti v regióne ďalších dvadsať. Pribudnúť môže ďalších dvadsať staníc, trinásť podľa parametra dostatočnej minimálnej konkurencie a sedem na základe vyťaženosti linky podľa počtu evidovaných vozidiel. Kto dostane povolenie, musí predložiť doklady k pozemku, finančnému krytiu a že má odborníkov, inak môže prísť o licenciu. Ministerstvo chce tak predísť tomu, aby držiteľ licencie nakoniec nezriadil stanicu.