Oblačno
24.4.2024
Vedci objavili obrovskú čiernu dieru, je 12 miliárdkrát hmotnejšia ako Slnko

Vedci objavili obrovskú čiernu dieru, je 12 miliárdkrát hmotnejšia ako Slnko

Zdroj: PA/Daiy Mail

PEKING / Výskumníci z pekingskej univerzity objavili obrovskú čiernu dieru nachádzajúcu sa v strede kvazaru označovaného ako SDSS J0100 + 2802. Informuje denník DailyMail.

Supermasívna čierna diera je 12 miliárdkrát hmotnejšia ako Slnko. Mimoriadny objekt sa nachádza v centre kvazaru - mieste intenzívneho zdroja silného žiarenia.

Kvazary boli objavené v roku 1963 a ich povaha zostáva záhadou. Vedci predpokladajú, že ich žiarenie je generované teplom, píše denník DailyMail.

Kvazar SDSS J0100 + 2802 tvorí supermasívna čierna diera obklopená hmotou, ktorú nasáva. Tá počas pádu do nej zrýchľuje a zahrieva sa natoľko, že žiari 420 biliónkrát jasnejšie, ako naše Slnko.

Astronómovia nevedia

Nový objekt, pomenovaný SDSS J0100 + 2802, je od Zeme vzdialený 12,8 miliardy svetelných rokov, čo znamená, že vznikol už 900 miliónov rokov po Veľkom tresku.

Astronómovia zatiaľ nevedia vysvetliť, ako sa taká obrovská čierna diera mohla vytvoriť tak skoro po tom, ako sa na galaxii objavili prvé hviezdy.

Laboratórium pre vedcov

Doktor Fuyan Bian z Austrálskej národnej univerzity, ktorý sa podieľal na objave, vysvetľuje: "Sformovanie takej veľkej čiernej diery tak skoro je ťažké interpretovať pomocou súčasných teórií. Táto čierna diera v strede kvazaru nabrala obrovskú hmotnosť v krátkom časovom období."

Američan doktor Yuri Beletsky z Carnegie Institution vo Washingtone, povedal, že kvazar bude pôsobiť ako laboratórium pre vedcov, aby mohli študovať spolupôsobenie kvazarov s čiernymi dierami.