Jasno
Bratislava
Jaroslava
26.4.2024
Mikolajova reforma je politickou objednávkou
Zdielať na

Mikolajova reforma je politickou objednávkou

Zdroj: minedu.sk

Ak sa schváli nový školský zákon, s reformou sa tak či tak nezačne, pretože nikto nevie, čo konkrétne sa má od septembra zmeniť. Rezort len chrlí množstvá koncepcií, ale jasná predstava o reforme chýba, hovorí analytička Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika Zuzana Humajová.

Školská reforma ministra školstva Jána Mikolaja je na politickú objednávku, tvrdí analytička Konzervatívneho inštitútu (KI) M. R. Štefánika Zuzana Humajová.

Na dnešnej tlačovej besede povedala, že vláda sa chce vydávať za reformnú, a preto chce narýchlo schváliť školskú reformu a nezáleží jej na tom, aká bude. "Akoby bolo jedno, v akej podobe bude reforma, hlavne nech je," vyhlásila Humajová. Mikolajov rezort kritizovala, že s reformou robí tajnosti a nikto nevie, čo má rezort naplánované a v akom poradí chce robiť zmeny. Podľa nej sa v septembri nezačne učiť po novom, pretože dnes ani samotní učitelia netušia, čo sa od nich očakáva.

Ak sa podarí schváliť nový školský zákon, ktorý má odštartovať reformu, Humajová zostáva skeptická k presadeniu zmien. Podľa nej "stará škola" zostane. "Na základe toho, akým spôsobom sa to pripravuje, v akom časovom strese, v akom chvate a ako neodborne, tak sa vlastne toho veľa nezmení, de facto sa po novom učiť nebude, len sa upravia učebné osnovy a školy dostanú nejakú novú direktívu, čo majú zmeniť a ako to majú zmeniť. Ale toto nie je reforma," uviedla Humajová.

Humajová si myslí, že Mikolajovi chýba predstava o reforme a jasný časový plán. Nepozdáva sa jej, že ešte nikto nevidel štátny vzdelávací program, ktorý rezort sľúbil zverejniť v polovici februára.

Zo štátneho programu majú vychádzať školské programy, ktoré si budú pripravovať jednotlivé školy. Ministerstvo od nich chce, aby si ich vypracovali cez letné prázdniny. ,,Letné prázdniny sú najhoršou voľbou," dodala Humajová.

Rezort podľa Humajovej pripravuje reformu zo starých materiálov, ako napríklad z Milénia. Domnieva sa, že Milénium nepostačuje a treba ho doplniť odbornými koncepciami.

Ministerstvo síce chrlí množstvá čiastkových koncepcií, tie však vytvárajú neúplné puzzle, konštatovala Humajová. Problémom je aj to, že koncepcie majú viacero verzií a podľa nej nikto nevie, ktorá z nich naozaj platí. Pracovné skupiny ministerstva podľa nej pracujú chaoticky.

Za dôležitú súčasť zmien v školstve považuje obsahovú reformu. Nepáči sa jej, že ministerstvo s ňou tiež robí tajnosti. "Proces prebieha spôsobom neodkontrolovateľným a netransparentným," uzavrela Humajová.

Zdielať na

Najčítanejšie správy