Zatiahnuté
Bratislava
Marek
25.4.2024
Diaľnice sa budú môcť stavať aj na súkromných pozemkoch
Zdielať na

Diaľnice sa budú môcť stavať aj na súkromných pozemkoch

Zdroj: SITA/Tomáš Benedikovič

Cesty na Slovensku sa budú môcť stavať na súkromných pozemkoch aj bez dohody s ich majiteľmi alebo ešte pred ukončením vyvlastňovacieho konania.

Cesty na Slovensku sa budú môcť stavať na súkromných pozemkoch aj bez dohody s ich majiteľmi alebo ešte pred ukončením vyvlastňovacieho konania. Vyplýva to z kontroverzného zákona o mimoriadnych jednorazových opatreniach, ktorý dnes schválil parlament.

Materiál má pomôcť urýchliť výstavbu vybraných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Kritici už skôr upozornili, že zákon môže byť v rozpore s ústavou.

Ak vlastník parcely nebude súhlasiť s predajom pôdy, štát mu ju vyvlastní. Majetkové vyrovnanie však bude stačiť doložiť až pri kolaudácii stavby, kým doteraz sa muselo doriešiť pred začiatkom výstavby. Schválený zákon pritom umožňuje povoliť sprejazdnenie diaľnice ešte pred jej kolaudáciou.

Zo 143 prítomných poslancov návrh zákona získal podporu 80 koaličných hlasov. Výnimkou bola iba poslankyňa Katarína Tóthová (ĽS-HZDS), ktorá už skôr označila predlohu za protiústavnú, a pri hlasovaní sa zdržala. Opozičný poslanec Daniel Lipšic (KDH) tesne po schválení zákona v snemovni oznámil, že začne zbierať podpisy pre podanie na Ústavný súd s cieľom pozastaviť účinnosť zákona.

"Tak flagrantné porušenie vlastníckeho práva tu nebolo od roku 1989. Možnosť, aby na súkromných pozemkoch staval štát bez akéhokoľvek obmedzenia, je naprosto neprijateľným zásahom do vlastníckeho práva," povedal novinárom Lipšic. Poslanecké podpisy pod podanie na Ústavný súd chce vyzbierať ešte počas decembrovej schôdze parlamentu.

Zámer poslancov obrátiť sa so zákonom na Ústavný súd privítal právnik Marek Benedik. "Dúfam, že Ústavný súd sa k návrhu postaví v zmysle svojej doterajšej judikatúry, v ktorej prezentoval dôslednú ochranu vlastníckych práv," reagoval pre ČTK.

Predseda koaličnej SNS Ján Slota sa naopak neobáva, že schválený zákon by mohol byť v rozpore s ústavou. "Obávam sa toho, že by sa zas naťahovala výstavba diaľnic. (Zákon) je fantastický, vynikajúci," povedal ČTK Slota. Kontroverzný zákon v pléne podporil tiež líder ďalšej koaličnej strany ĽS-HZDS Vladimír Mečiar, hoci v minulosti sa jednoznačne k jeho podpore nehlásil.

Podľa občianskej iniciatívy Za spravodlivé vyvlastňovanie si ľudia po schválení zákona v budúcnosti nebudú môcť byť istí, kedy parlament umožní siahať na ich práva a majetok. "Ak by súd rozhodol o pozastavení účinnosti zákona alebo o jeho neústavnosti, hrozí Slovensku blamáž a jeho obyvateľom obrovské finančné straty ako odškodné pre koncesionárov výstavby diaľnic," tvrdil zástupca iniciatívy Richard Drutarovský.

Vláda Roberta Fica chce zrýchliť tempo výstavby diaľnic v krajine, viac ako 150 kilometrov ciest preto zamýšľa postaviť prostredníctvom projektov súkromno-verejného partnerstva (PPP) projekty. Kabinet sa zaviazal spojiť Bratislavu s Košicami diaľnicou do roku 2010. Schválený zákon sa vzťahuje len na konkrétne vybrané úseky ciest na tejto trase a na ďalšie desiatky kilometrov rýchlostnej cesty R1 z Nitry do Banskej Bystrice.

Prijatá norma umožní tiež rýchlejšiu administratívnu prípravu stavieb tak, aby sa na jar budúceho roka mohli začať stavebné práce. Štát už vyhlásil prvý tender na výber súkromnej spoločnosti, ktorá sa má postarať o výstavbu viacerých úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a východom krajiny.

Zdielať na

Najčítanejšie správy