Zatiahnuté
11°
Bratislava
Vojtech
23.4.2024
Americká obchodná komora pripomienkuje školský zákon
Zdielať na
Ekonomika

Americká obchodná komora pripomienkuje školský zákon

Zdroj: amcham.sk

K školskému zákonu zaslala Americká obchodná komora deväť konkrétnych pripomienok.

K školskému zákonu zaslala Americká obchodná komora deväť konkrétnych pripomienok.

Ich cieľom je zlepšiť a zintenzívniť možnosti vzájomnej spolupráce zamestnávateľov so školami a ich zriaďovateľmi. Povedal to prezident Americkej obchodnej komory na Slovensku a zároveň generálny riaditeľ Microsoft Slovakia Robert Šimončič na dnešnej tlačovej besede.

Riaditeľ Americkej obchodnej komory Jake Slegers spresnil, že účelom týchto pripomienok nie je kritizovať momentálny návrh zákona o výchove a vzdelávaní, ale konštruktívnymi návrhmi prispieť k tomu, aby sa situácia zlepšila. "Pretože je čoraz dôležitejšie, aby súkromný alebo podnikateľský sektor pracoval stále viac s akademickým a aby neboli od seba úplne odčlenené", dodal.

Podľa členov Americkej obchodnej komory je potrebné, aby zo slovenského vzdelávacieho systému v priebehu pätnástich rokov odchádzali absolventi, ktorí budú v spoločnostiach efektívni. Ako uviedol Šimončič, "vedieme konštruktívny dialóg s ministerstvom školstva ako aj s desiatkami škôl na Slovensku."

Prostredníctvom komisie, v ktorej kooperuje privátny sektor a školstvo, robí komora niekoľko aktivít, dôležitých pre ďalší rozvoj kvalifikovanej pracovnej sily na Slovensku. "Preto sme dali pripomienky k formujúcemu sa zákonu", povedal Šimončič.

Oblasti, v ktorých môže Americká obchodná komora pomôcť a v ktorých tento zákon pripomienkuje, sa týkajú odborného školstva a toho, akým spôsobom sa študenti na svoju budúcu kvalifikáciu pripravujú. Člen predstavenstva komory Marcel Rebroš konkretizoval tri najdôležitejšie body ich stanoviska.

Ide o vytvorenie väčšieho priestoru na odbornú prax v školských osnovách. Komora navrhuje, aby dostala 60 percent školského programu a zvyšných 40 percent by tvoril vzdelávací program školy. "Škola by takto mala viac slobody na prispôsobenie konkrétnych osnov miestnym regionálnym potrebám", doplnil Rebroš. Druhým dôležitým bodom je väčšie prepojenie zamestnávateľov a škôl na lokálnej úrovni, ktoré by zohľadňovalo špecifiká jednotlivých regiónov.

Takto by podľa Rebroša mohli absolventi získať kvalifikácie v súlade s aktuálnymi perspektívnymi trendmi najmä vtedy, keď škola plánuje zavedenie nových predmetov alebo rozšírenie praktického vyučovania.

Ako príklad uviedol Strednú priemyselnú školu hutnícku v Košiciach, vedenie ktorej by mohlo vymedziť viac hodín na odbornú prax priamo v prevádzkach U.S. Steelu alebo v ďalších firmách, ktoré takýto priestor dávajú. Za tretí dôležitý bod považuje Americká obchodná komora väčšiu inováciu v zavádzaní metód vo vyučovaniach.

Navrhujú tzv. učiteľskú knihu, ktorá by bola jedným z nástrojov zavedenia štátnych vzdelávacích programov do praktických plánov vyučovania. "Bola by to metodika, ktorú by mal učiteľ k dispozícii k danému programu a mala by zahŕňať najnovšie trendy spôsobu výučby", vysvetlil Rebroš.

Americká obchodná komora zastupuje spoločnosti, ktoré majú spolu približne 140-tisíc zamestnancov.

Zdielať na

Najčítanejšie správy