Jasno
12°
Bratislava
Marek
25.4.2024
Vláda podporila rozsiahle investície pre slovenské železnice
Zdielať na
Ekonomika

Vláda podporila rozsiahle investície pre slovenské železnice

Zdroj: Marcin Bajer/ilustračné

Na investíciách dvoch štátnych železničných spoločností, ktoré majú skvalitniť železničnú prepravu v krajine, majú mať najväčší podiel peniaze z európskych fondov.

Železnice by mali v najbližších rokoch investovať desiatky miliárd korún do modernizácie a rekonštrukcie vlakových súprav a železničných tratí.

Vyplýva to z rozvojových železničných programov, ktoré dnes schválila vláda. Na investíciách dvoch štátnych železničných spoločností, ktoré majú skvalitniť železničnú prepravu v krajine, majú mať najväčší podiel peniaze z európskych fondov.

Osobný prepravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) by mal do roku 2012 použiť na nákup a modernizáciu lokomotív, vlakových súprav a ďalšie investície zhruba desať miliárd korún. Rozhodujúci balík peňazí podnik naplánoval na obdobie od roku 2009. Na tri z celkovo 15 pripravovaných projektov má EÚ prispieť sumou takmer tri miliardy korún. Štát vloží do rozvojového programu ZSSK ďalšie zhruba štyri miliardy Sk.

Investície za viac ako 100 miliárd korún by mali do roku 2013 smerovať do modernizácie a rekonštrukcie tratí, ktorých prevádzku a údržbu majú na starosti Železnice SR (ŽSR). Eurofondy pokryjú asi polovicu plánovaných investičných výdavkov. Najviac peňazí by mal podnik vynaložiť na práce na úseku Bratislava - Žilina - Košice až po východnú hranicu s Ukrajinou, ktorý je súčasťou piateho európskeho koridoru.

"Zlepšenie štruktúry a technického stavu parku koľajových vozidiel je spolu s modernizáciou medzinárodných železničných koridorov podmienkou zvrátenia trendu poklesu prepravy osôb na železnici," uviedlo v jednom zo schválených materiálov ministerstvo dopravy.

ŽSR nedávno ukončili modernizáciu zhruba 100-kilometrov trate z Bratislavy do Nového Mesta nad Váhom. Rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu však súpravy budú môcť jazdiť až v najbližších rokoch, keď sa okrem iného na trati namontujú potrebné bezpečnostné zariadenia a dokončia práce na staniciach a nadjazdoch. Vyššia rýchlosť si vyžaduje tiež modernizáciu a obnovu vlakových súprav ZSSK.

Slovenské železnice sa v roku 2002 rozdelili na dve spoločnosti, ŽSR a ZSSK. V roku 2005 sa od osobnej prepravy v ZSSK oddelila nákladná doprava a vznikla spoločnosť ZSSK Cargo.

Zdielať na

Najčítanejšie správy