Jasno
Bratislava
Miroslav
29.3.2024
Príbeh zmiznutého lietadla pokračuje: 10 horúcich teórií
Zdielať na

Príbeh zmiznutého lietadla pokračuje: 10 horúcich teórií

KUALA LUMPUR / Pátranie po zmiznutom lietadle pokračuje už jedenástym dňom a teórií o možnom osude Boeingu 777 pribúda. K niektorým sa vyjadrili aj bývalí piloti a leteckí experti. Tu sú ich odpovede.

Teória č.1 Lietadlo pristálo na Andamanoch

Stroj naozaj smeroval k indickému územiu a najmä k jeho najvýchodnejšej časti, súostroviu Andamany a Nikobary, ktoré leží medzi Indonéziou a pobrežím Thajska a Barmy. Radar, ktorý by mal monitorovať toto územie údajne nemusí byť v prevádzke, keďže úroveň ohrozenia je tu považovaná za nízku. 

Ako informovala televízia CNN, redaktor andamanského denníka poprel, že by na území ostrovov pristálo lietadlo bez toho, že by si ho niekto všimol. Súostrovie je ale tvorené 570- imi ostrovmi, z ktorých je len 36 obývaných. "Ak niekto lietadlo uniesol, opustený ostrov by bol ideálne miesto na pristátie," povedal bývalý pilot Boeingu 777 Steve Buzdygan. "Bolo by to veľmi zložité, ale nie nemožné," dodal.

Aj keď je teoreticky možné, že by tak veľký a ťažký stroj pristál na pláži, ale s obrovským rizikom poškodenia krídiel, ktoré sú plné paliva, čo by mohlo spôsobiť explóziu. Ak by aj lietadlo pristálo, je nepravdepodobné, že by znova vzlietlo.

Teória č. 2 Odletelo do Kazachstanu

Táto stredoázijská republika sa nachádza na úplnom konci skúmaného územia. Podľa pilotky Sylvie Wrigley, autorky knihy "Prečo lietadlá padajú", je pristátie na púšti oveľa pravdepodobnejšie ako pristátie na pláži. Jedná sa tu o skutočne izolovanú oblasť, čo by v prípade únosu lietadla bolo najideálnejšie. Špekuluje sa aj o tom, že sa v lietadle nachádzal cenný náklad a že medzi pasažiermi boli miliardári.

Podľa detailnej správy, ktorú vypracovala Kazašská civilná letecká komisia, nemohlo lietadlo na území krajiny pristáť bez toho, aby bolo zaregistrované. A toto je dosť závažná chyba teórie. Stroj by musel prejsť hranice krajín ako India, Pakistan, Afganistan, ktoré sú v nepretržitej vojenskej pohotovosti. Na druhej strane, radary v tejto oblasti môžu byť zastaralé.

Teória č. 3 Lietadlo letelo južným smerom

Podľa posledných zistení lietadlo letelo ešte asi päť, šesť hodín po tom, ako sa dostalo z dosahu malajzijských radarov. Podľa Normana Shanksa riaditeľa leteckej bezpečnosti by malo pátranie postupovať na juh k otvorenému Indickému oceánu smerom na opustené územie severnej Austrálie.

Teória č. 4 Pristálo na púšti Taklamakan na severozápade Číny

Po internete kolujú špekulácie o tom, že lietadlo uniesli čínski ujgurskí separatisti, keďže až 153 pasažierov letu bolo čínskej národnosti. Opäť ale táto teória stroskotáva na radarových systémoch, ktoré by jednoducho lietadlo museli zachytiť.

Teória č. 5 Z dôvodu poruchy letelo na ostrov Langakawi

Neprítomnosť trandponderov a komunikácie vysvetlil pre BBC letecký bloger Chris Goodfellow požiarom. Zmena smeru lietadla mohla byť len snahou pilota o to, dostať sa bezpečne k najbližšiemu letisku. "Stroj letel smerom na ostrov Langakawi. Pilot vedel, že terén je prijateľnejší ako smerom na Kuala Lumpur. Okrem toho je to aj bližšie," predpokladá Goodfellow. Na ostrov sa ale lietadlo nedostalo a podľa tejto teórie skončilo v mori.

Teória č. 6 Lietadlo je v Pakistane

"Svet je ochromený zmiznutím Boeingu 777. Možno nenarazil, možno ho uniesli, možno je v Pakistane, rovnako ako bin Ládin," vyjadril sa mediálny magnát Rupert Murdoch. Pakistan ale podobné teórie rázne odmieta. "Radary v Pakistane toto lietadlo nikdy nevideli, tak ako môže byť skryté na severe našej krajiny?," pýta sa minister letectva Shujaat Azeem. Priestor medzi Indiou a Pakistanom je jedným z tých najviac strážených na svete. Aj napriek odľahlosti a zločinnosti aká je v severnom Pakistane, je toto územie pod dohľadom radarov.

Teória č. 7 Lietadlo sa skrylo v tieni iného lietadla

Letecký bloger Keith Ledgerwood verí, že sa Boeing 777 skryl pred radarmi v tieni singapurského letu 68, ktorý sa nachádzal v jeho blízkosti. "Preveril som trasu letu singapurských aerolíniek a všimol som si, že ho let 370 nasledoval," povedal Ledgerwood. "Myslím si, že let MH370 letel v tieni letu SIA68 cez vzdušný priestor Indie a Afganistanu. Keďže MH370 letel bez transpondéra, nevedelo sa o ňom," dodal.

Teória č. 8 V lietadle sa odohrával boj

Stroj totiž výrazne menil výšku. Najskôr letel vo výške takmer 14 kilometrov, zatiaľ čo neskôr letel veľmi nízko. Tieto náhle zmeny výšky nasvedčujú, že by sa v lietadle mohlo skutočne niečo odohrávať.

Teória č. 9 Pasažieri boli úmyselne zabití 

Jedna z teórií tvrdí, že lietadlo sa dostalo do výšky 13,7 kilometra, aby boli cestujúci rýchlo usmrtení. Cieľom mohlo byť zabránenie pasažierom používať mobilné telefóny predtým, ako sa opäť dostalo do bežnej výšky.

Výška 13,7 kilometra je na začiatok letu pre Boeing 777 skutočne vysoká. Pasažieri by sa pravdepodobne udusili oxidom uhoľnatým. Podobní osud by postihol aj prípadných únoscov, ak samozrejme nemali pripravené zásoby kyslíka.

Teória č. 10 Lietadlo bude použité na teroristický útok

Jedna z najbizarnejších teórií hovorí o tom, že lietadlo niekto uniesol, aby ho mohol neskôr použiť na teroristický útok. Stroj podľa tejto teórie bezpečne pristál, momentálne je niekde ukrytý a chystá sa na útok. Podľa expertov by ale bolo veľmi náročné niekde s lietadlom pristáť, ukryť ho a ešte s nim aj opäť vzlietnuť. 

Neúspešné pátranie

Boeing vlajkového dopravcu Malaysia Airlines s 239 osobami na palube zmizol 8. marca počas letu z Kuala Lumpuru do Pekingu. Malajzijská vláda po vyše týždni potvrdila dohady, že zmiznutie nebolo výsledkom náhody a komunikačné zariadenia boli znefunkčnené zámerne. Niektoré z nich napriek tomu vysielali signály ešte 7,5 hodiny po vzlietnutí. Podľa predstaviteľov Malaysia Airlines množstvo paliva postačovalo na približne osemhodinový let.

Spravodajská aplikácia Noviny TV JOJ pre iPhone TU. ZADARMO.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy