Zatiahnuté
10°
Bratislava
Marcel
20.4.2024
Zrútenie záchranárov nespôsobila technika, pilota oslepilo slnko
Zdielať na

Zrútenie záchranárov nespôsobila technika, pilota oslepilo slnko

BRATISLAVA / Nehodu záchranárskeho vrtuľníka v Slovenskom raji, ku ktorej došlo v júli, nespôsobila technická porucha. Vyplýva to zo záverečnej správy vyšetrovateľov, ktorú má televízia JOJ k dispozícii. Za nešťastím, ktoré si vyžiadalo štyri ľudské životy, je kombinácia dvoch hlavných faktorov.

Vrtuľník typu Agusta havaroval počas snahy o záchranu dieťaťa, ktoré spadlo do rokliny.

Záchranári sa chystali na zásah v mimoriadne náročnom teréne.

Elektrické drôty a slnko

Stroj spoločnosti ATE bol v bezchybnom stave, letela s ním skúsená posádka.

Na palube boli štyria ľudia.

"Hlavnou a bezprostrednou príčinou nehody bol stret vrtuľníka s oceľovými drôtmi elektrického vedenia natiahnutými ponad prielom rieky Hornád v previse, počas letu v prízemnej výške," píše sa v záverečnej správe leteckého a námorného vyšetrovacieho úradu, ktorú ma televízia JOJ k dispozícii.

Príčinou nehody bolo podľa vyšetrovateľov aj počasie, predovšetkým západ slnka, ktorý mohol oslepiť pilota.

"Svojim svitom v smere proti letu vrtuľníka pravdepodobne spôsobil prehliadnutie drôtov elektrického vedenia pilotom," zistili vyšetrovatelia.

noviny.sk

Vyšetrovatelia podľa niekoľkostránkovej správy vykonali aj rekonštrukciu tragického letu:

noviny.sk

Vrtuľník talianskej výroby bol v dobrom technickom stave, hoci do nehody absolvoval viac ako 21 - tisíc letov. "Technický stav vrtuľníka pred nehodou a ani počas letu nebol príčinou vzniku leteckej udalosti. Oba motory až do okamihu leteckej udalosti vykazovali normálnu činnosť," uvádza správa leteckého a námorného vyšetrovacieho úradu.

Riziko pre záchranu života

Záchranársky vrtuľník sa zrútil v piatok 17. júla podvečer v Kláštorskej rokline v Slovenskom raji. Leteckí záchranári leteli na pomoc zranenému nemeckému chlapcovi.

Aj podľa vyšetrovateľov bojovali s časom a prvoradá bola pre posádku záchrana ľudského života. Vyplýva to z viacerých formulácií v záverečnej správe.

"Pravdepodobne z dôvodu časovej tiesne pri záchrane pacienta, pilot vykonal let oproti zapadajúcemu slnku, čím si zhoršil možnosť identifikácie elektrického vedenia, ktorého stožiare boli pri danej výške letu ukryté v poraste stromov," napísali okrem iného v dokumente.

Viac v reportáži Matúša Gavláka:

Najčítanejšie správy