Jasno
Bratislava
Jaroslava
26.4.2024
JAZYKY. Ako na dieťa v dvojjazyčnej rodine?
Zdielať na

JAZYKY. Ako na dieťa v dvojjazyčnej rodine?

Veľa rodičov, ktorí ešte len čakajú dieťa, premýšľa nad tým, či ho hneď odmalička začnú učiť cudzí jazyk. Budúcnosť takýmto deťom jednoducho praje. Dnešná doba si žiada ľudí, ktorí ovládajú minimálne jednu cudziu reč. Obrovskou devízou je to v práci... No ak už sa rozhodnete, musíte si dobre rozmyslieť, ako dieťa naučiť jazyky a nie im spraviť v hlave mišmaš...

Rozmyslite si, akú metódu použijete

Skôr, než sa na dieťa rozhodnote rozprávať dvojjazyčne, rozmyslite si akú metódu použijete. Dôležité je, aby z toho namiesto angličtiny, či francúžštiny, dieťa nemalo nakoniec španielsku dedinu.

Rodič - cudzinec

Ak je jeden z rodičov cudzinec a slovenčinu neovláda vôbec, je to veľká výhoda. Dieťa tak od narodenia vníma oba jazyky rovnako a najmä bez rečových problémov, lebo si to neuvedomuje. "Mám pocit, že v tomto veku teraz, že to vníma tak, že sa prepína. Mne prekladá to, čo mu otec povie po francúzsky," hovorí mama 3-ročného Viliama.

S otcom po francúzsky

Viola a jej manžel, Francúz Jerome sa všetko Viliamovi snažia kompenzovať. Škôlka a mama sú po sleovensky, rodičia sa medzi sebou rozprávajú výlučne po francúzsky. S otcom sa malý Viliam rozpráva len francúzsky. "Keď je so mnou a ja ho zoberiem do škôlky alebo jasličky, tak to nie je problém...," tvrdí Jerome.

Ak nie ste originál cudzinec, je dobré ak dieťa učíte hrou, obrázkami a porovnáte jazyky medzi sebou. Aj náš generálny riaditeľ sa s 21 mesačným Arthurom chystá touto cestou. Slovíčka ako pig a cow už má v malíčku. "Do budúcna by sme ho chceli samozrejme posunúť k jazykom, najlepšie k anglickému a plus možno niečo, čo by mu v tom svete viac pomohlo..." tvrdí františek Borovský.

Nebuďte príliš ambíciozni

Nie každé dieťa má ale schopnosť učiť sa odmalička dva jazyky súčasne. Psychologička upozorňuje najmä na príliš ambicióznych rodičov, ktorí jazyk doháňali v dospelosti a chcú to napraviť na dieťati.

"Pokiaľ to ide vyslovene takou nejakou násilnou formou za každú cenu chceme, tak môže to mať vedľajší účinok, že to dieťa sa nám po prvé zatne, odmieta úplne ten jazyk alebo ďalšia alternatíva, že tam potom sú otázky psychické, povedzme detská neuróza, poruchy spánku," tvrdí školská psychologička Daniela Bolgáčová.

Staňte sa fanúšikom spravodajstva TV JOJ na sociálnej sieti FACEBOOK a vyhrajte!

ISIFA

Súvisiace články