Zatiahnuté
Vojtech
23.4.2024
Vedci objavili na Marse život! Pri pokusoch ho však zničili

Vedci objavili na Marse život! Pri pokusoch ho však zničili

Sonda Viking a jej pozemné moduly v roku 1976 nabrali vzorky z Marsu. Vedci ich teraz znovu analyzovali a zistili, že sa v nich mohol nachádzať život, ktorý bol ale počas testov zničený. Vzorky boli vystavené teplote 160°C a uložené v tme.

Baktérie a organická soľ

Vedci objavili zvyšky baktérií, respektíve pozostatky po ich metabolickej činnosti, konkrétne organickej soli. Informoval o tom server Discovery News.

Odborníci vzorky pôdy vystavovali pred 36 rokmi rôznym podmienkam, okrem vysokých teplôt ich taktiež ponechali niekoľko mesiacov v tme, v ktorej mohli zabiť mikróby, ktoré vykonávajú fotosyntézu. Pre ne je zbytočné slnečné svetlo.

Išlo len o chemické procesy

Prvé testy vyšli pozitívne na život, ďalšie ho ale nepotvrdili. Prvé výsledky preto označili za chybné. Vedci vtedy v špeciálnej komore dodávali v module do odobratej pôdy živiny a skúmali prítomnosť odpadových látok.

Prvá reakcia bola veľká, následná nie. Z toho usúdili, že išlo len o chemické procesy, nie metabolickú činnosť. Vedci tiež pôdu zahrievali, pretože dúfali, že tým naštartujú chemické reakcie, ktoré ukážu prítomnosť života.

Nový pohľad na výsledky

Vedeli, že tým môžu mikroorganizmy zničiť a v jednom z testov sa o to aj pokúšali, aby mohli porovnať výsledky. Očakávaná reakcia však bola slabá a vedci konštatovali, že sa im život dokázať nepodarilo.

Všetky procesy označili len za geologické, nie biologické. Teraz vedci výsledky znovu analyzovali a prišli na to, že život predsa len mohli dokázať. Na výsledky sa pozreli čisto matematicky a zdá sa im, že dokazujú skôr biologické procesy.

Istota je mikroskop

"Je veľmi pravdepodobné, že mikróby žijú niekoľko centimetrov pod zemou blízko zamrznutého ľadu," uviedol biológ Joseph Miller, ktorý bol súčasťou tímu, ktorý test vykonával. Chce, aby NASA poslala na Mars mikroskop, ktorý by mikróby zdokumentoval.

Podľa iných vedcov ale súčasné pokusy nedokazujú prítomnosť života, ukazujú len to, že sa v tamojšej pôde nachádzajú organické soli. Nič iné sa z pokusov vraj nedá potvrdiť.

Jeden z ďalších výskumov potvrdil na Marse prítomnosť vody. Tá je pre človeka nenahraditeľná a k životu nevyhnutná. Ak by boli oba výskumy pravdivé, človek by tu teoreticky mohol prežiť.

ISIFA