Zatiahnuté
10°
Bratislava
Danica, Dana
16.4.2024
Let smrti 447: Doslovný prepis toho, čo sa dialo v kabíne...
Zdielať na

Let smrti 447: Doslovný prepis toho, čo sa dialo v kabíne...

Píše sa nedeľa, 31. mája 2009. 216 pasažierov, medzi nimi traja Slováci a 12 špičkovo trénovaných členov posádky nastupujú na palubu lietadla A330-203 leteckej spoločnosti Air France. Osudný let 447 smeruje z letiska v Rio de Janeiro do Paríža... A o dva roky neskôr sú vylovené z Atlantiku čierne skrinky, na základe ktorých vám teraz môžeme presne popísať, čo sa dialo pred tragickým pádom.

Po úspešnom štarte pred pol jedenástou večer išlo nasledujúce tri hodiny všetko podľa plánu. O jednej hodine a tridsiatej piatej minúte sa posádka naposledy spojila s operátorom, aby nahlásila svoju polohu a predpokladané časy preletov nasledujúcimi kontrolnými bodmi, ktoré mali na svojej trase.

Následne sa kontrolór pokúsil trikrát spojiť s lietadlom a zistiť predpokladaný čas preletu jedným z kontrolných bodov, posádka však neodpovedala.

Doslovný prepis komunikácie v lietadle - miestny čas

01:35:53 "Dajte mi predpokladaný čas preletu cez TASIL!"
01:35:59 "Air France 447, predpokladaný čas preletu cez TASIL"
01:36:14 "Air France 447, povedzte mi predpokladaný čas preletu cez TASIL!"


Podľa najnovších údajov z čiernej skrinky prebiehal let aj nasledujúce minúty pokojne. Jediným problémom boli búrkové mračná, ktoré ležali na ceste pred nimi.

01:55 "Preberie to po mne."
Kapitán zobudil druhého spolupilota, aby ho vystriedal v kabíne kvôli oddychu.

Nasledovala krátka porada pilotov. Prvý spolupilot informoval druhého o situácii, spomenul pritom, že mierne turbulencie budú pokračovať, pretože sú pred nimi ďalšie mračná.
"Podobná turbulencia, akú si práve zažil nás čaká aj tam vpredu. Bohužiaľ letíme v oblačnosti a nemôžeme vystúpať vyššie, pretože teplota klesá pomalšie, než by mala."

Zároveň spomenul, že spojenie s operátorom zlyhalo.
"Spojenie s Dakarom zlyhalo."

02:01:46 Kapitán opustil kokpit.
02:06 Prvý spolupilot kontaktoval zvyšných členov posádky s upozornením, že letia do pásma, kde to bude zrejme trošku hádzať a sľúbil, že hneď ako z neho vyletia im dá vedieť.
"Do dvoch minút by sme mali vstúpiť do oblasti, kde to bude hádzať trošku viac, ako teraz. Dávajte si pozor. Opäť sa ohlásim, keď z toho vyletíme."

02:08:07 Druhý pilot poradil prvému, aby odbočil trochu doľava a mierne znížili rýchlosť.
"Možno môžeš zahnúť trochu doľava."

02:10:05 Začali sa prvé vážne problémy. Službu vypovedal autpilot, ktorý riadil lietadlo prakticky od jeho štartu. Riadenie prebral prvý spolupilot
"Prebral som riadenie."

Vyradenie autopilota bolo iba začiatkom.
"Stratili sme rýchlosť."
"Záložné riadenie"


V nasledujúcej minúte postupne začali odchádzať ďalšie a ďalšie systémy a možnosti riadenia boli stále obmedzenejšie. Kontrolky sa za prvú minútu rozozvučali celkovo štrnásťkrát, v priemere teda každé štyri sekundy vyskočil nový problém. Keď spolupiloti videli, čo sa deje, zavolali späť kapitána.
"Zavolajte späť kapitána"

02:11:40 Do kabíny vošiel kapitán, v nasledujúcich sekundách prestali fungovať všetky prístroje zaznamenávajúce rýchlosť lietadla. Do kresla pilota si už nesadol.

Lietadlo sa totiž v tomto okamihu vo výške viac ako desať kilometrov. Prvý spolupilot, stále riadiaci lietadlo z pozície kapitána, zdvihol nos lietadla a spomalil ho. Po 22 sekundách prvý spolupilot vyhlásil, že nemá žiadne relevantné výstupy, čo následne potvrdil aj druhý spolupilot.
"Už nemám žiadne údaje."
"Nemáme žiadne platné údaje."


02:13:32 Prvý spolupilot hlási klesnutie pod hranicu desaťtisíc stôp, čo sú asi tri kilometre.
"Prekročili sme hranicu desaťtisíc stôp."

Za dve minúty teda lietadlo kleslo o viac ako dve tretiny, čiže približne o sedem kilometrov.

Po ďalších pätnástich sekundách varovanie pilotov upozornilo, že sa snažia obaja naraz riadiť lietadlo, na čo prvý spolupilot kolegovi oznámil, že mu prepúšťa riadenie.
"Poď, Ty máš riadenie."

02:14:28 Toto je čas, z ktorého pochádzajú posledné informácie. Zaznamenaná rýchlosť už bola príliš nízka na to, aby sa lietadlo mohlo udržať vo vzduchu.

Vo chvíli dopadu do oceána sedeli na miestach pilotov prvý a druhý spolupilot. Hmotnosť a poloha lietadla boli v norme, motory boli funkčné a plnili príkazy pilotov. Celý pád trval približne tri a pol minúty...

TV JOJ/ilustračné

Súvisiace články